In de sporen van Plantin

EXPO Afstudeerwerken Book/Type design

De afgelopen twee jaar volgden 29 studenten/ontwerpers van over de hele wereld de Expert class Type design van het Plantin Instituut voor Typografie. In deze expo maak je kennis met het afstudeerwerk van 19 van deze studenten.

Expo

In de afgelopen twee jaar volgden 29 studenten uit alle hoeken van de wereld een praticum Type design bij het Plantin Instituut voor typografie. Het werk van 19 studenten wordt in de deze expo getoond. Nooit eerder was de overzichtsexpo zo divers en uitgebreid.

De 19 studenten die presenteren komen uit België, Nederland, Duitsland, Italië, Spanje, UK, Turkije, Brazilië, USA en Australië.

Expert class Type design

In de Expert class Type design, die in het Engels wordt gegeven, online, voor een internationaal publiek, werkten de studenten eerst in groep aan een onderzoeksproject rond bekende stempelsnijders zoals Garamont, Kis en Van Dijck. Daarna ontwikkelden ze individueel nog een eigen lettertype, waarbij vertrokken werd van het historisch lettermateriaal uit de collectie van het museum.

Expert class Boekontwerp

We tonen ook werk van de studenten Expert class Boekontwerp. Hier maakten alle studenten een nieuw ontwerp voor een non-fictieboek, Patterns in Nature. Stapsgewijs doorliepen ze het volledige ontwerp- en productie-proces van hun boek. De verschillen in hun ontwerpen, materiaalkeuzes en productiemethodes zullen verrassen.

Praktisch

• van dinsdag 16 augustus t/m zondag 25 september 2022
  • in de expozaal van het museum Plantin-Moretus
  • inbegrepen in het museumticket