Christoffel Plantijn, dichter

Le bonheur de ce monde

Het geluk vinden? Christoffel Plantijn weet raad. In zijn gedicht 'Le bonheur de ce monde' deelt Plantijn zijn levenslessen.

Christoffel Plantijn zet zijn levenslessen op een rij: Waar vind je het geluk? Het gezinsleven gaf veel voldoening, een eigen huis en tuin en goede wijn maakten het leven prettig. Maar geluk was vooral ook een keuze. Als humanist geloofde Plantijn dat iedereen zelf iets van het leven kon maken. Wie daarbij beheerst, kritisch en godvruchtig te werk ging, kon op de oude dag gelukkig sterven.

Sonnet 'Le bonheur de ce monde' door Christoffel Plantijn

Avoir une maison commode, propre et belle,
Un jardin tapissé d'espaliers odorans,
Des fruits, d'excellent vin, peu de train, peu d'enfans,
Posseder seul sans bruit une femme fidèle,

N'avoir dettes, amour, ni procès, ni querelle,
Ni de partage à faire avecque ses parens,
Se contenter de peu, n'espérer rien des Grands,
Régler tous ses desseins sur un juste modèle,

Vivre avecque franchise et sans ambition,
S'adonner sans scrupule à la dévotion,
Dompter ses passions, les rendre obéissantes,

Conserver l'esprit libre, et le jugement fort,
Dire son chapelet en cultivant ses entes,
C'est attendre chez soi bien doucement la mort.

Een vertaling naar het Nederlands vind je hier

Album amicorum

Christoffel waagde zich wel eens meer aan het schrijven van poëzie. In zijn tijd was het album amicorum, oftewel een vriendenalbum, erg populair onder volwassenen. Christoffel en zijn vrienden maakten werk van hun bijdrage.

Kijk hier de bijdrage van Plantijn in het vriendenboekje van kanunnik en diplomaat Joannes Gevartius in

Wist je dat het Museum Plantin-Moretus een replica in de museumshop verkoopt? Aan jou om dit album rond te laten gaan bij vrienden en familie.