De eerste atlas - Abraham Ortelius

De eerste atlas werd gedrukt in de drukkerij van Plantijn.

‘U verdient het te worden geprezen omdat u van elke streek de beste beschrijving hebt geselecteerd en in één boek hebt bijeengebracht. Het boek is niet duur en we kunnen het meenemen, waar we ook gaan.’ - Mercator aan Ortelius

Abraham Ortelius (1527-1598)

Ortelius is de uitvinder van de moderne atlas. Voor het eerst brengt hij kaarten van alle bekende delen van de wereld samen op hetzelfde formaat. Voor het materiaal doet hij een beroep op een ruim netwerk van contacten. Geschiedenis en cartografie gaan bij Ortelius hand in hand: hij bestudeert de Romeinse geschiedenis en brengt ze in kaart.

Theatrum orbis terrarum

De uitvinder van de moderne atlas Abraham Ortelius start zijn carrière als inkleurder van kaarten bij Plantijn. In 1570 brengt de cartograaf als eerste alle gekende kaarten van de wereld in een boek samen op hetzelfde formaat. De eerste atlas is een feit, het boek een commercieel succes dat in heel Europa wordt bewonderd en gebruikt.

Topwerk

Abraham Ortelius, Theatrum orbis terrarum, C. Plantin voor A. Ortelius, 1579

Doorblader digitaal het hele boek