oude drukpersen in Museum Plantin-Moretus foto: Ans Brys

De twee oudste drukpersen ter wereld

De boekdrukkunst bracht de communicatie in een stroomversnelling. Daarover getuigen de twee oudste drukpersen ter wereld. Zij werden gebouwd rond 1600 ... En meer dan vier eeuwen later bewondert u ze in het Museum Plantin-Moretus.

De twee oudste drukpersen ter wereld zijn de eerste getuigen van een mijlpaal in de geschiedenis: de uitvinding van de boekdrukkunst. Die drukpersen vindt u in het Museum Plantin-Moretus. Alleen hun aanwezigheid maakt een bezoek aan het Museum Plantin-Moretus meer dan de moeite waard.

Het drukkersatelier was het kloppend hart van het bedrijf. In de tijd van Christoffel Plantin zelf (zo rond 1575) stonden er zeker 16 drukpersen. De drukkerij telde 56 personeelsleden. Ze was in die tijd wereldwijd de grootste in haar soort.

Alleroudste drukpersen ter wereld

In de drukkerijzaal staan in totaal zeven drukpersen, waarvan er nog vijf werken. De twee oudste (en ook meest gehavende) persen zijn ‘op rust’. Ze dateren van rond 1600 ... En zijn daarmee de alleroudste drukpersen ter wereld.

1250 vellen per dag

Wie van de drukkersfamilie heeft ze nog gekend? Zeker Plantins schoonzoon Jan I Moretus, en misschien Plantin zelf ook. Deze persen drukten per dag 1250 vellen aan beide kanten. Een werkdag duurde gemiddeld 14 uur. Drukkers werden lange tijd per prestatie betaald. Ze hadden er dus belang bij veel uren te kloppen en zo veel mogelijk vellen te drukken.