Een legaat, meer dan een steuntje in de rug

Veel mensen dragen het Museum Plantin-Moretus een warm hart toe en steunen ons bij het behoud en de verdere uitstraling van deze uitzonderlijke site en collectie. Dat gebeurt door zich actief in te zetten als vrijwilligers, als vriend van het museum of door financiële steun in het kader van een project of door een schenking of legaat.

Legaten maken het verschil

Het Museum Plantin-Moretus zet legaten in om een extra verschil te maken in de groei en uitstraling van dit huis. Dankzij het legaat Dierickx bij de Koning Boudewijnstichting startten we een onderzoek naar een correctere datering van onze oude persen. Met de middelen van het legaat Verplancke konden we de voorbije jaren enkele uitzonderlijke stukken aankopen, een prent van Bruegel, de olieverfschets van Boeyermans met de verheerlijking van de Officina Plantiniana.

Olieverfschets 'De verheerlijking van de Officina Plantiniana' door Theodoor Boeyermans, te zien in het Museum Plantin-Moretus

Collectie versterken met de hulp van legaten

Begin dit jaar werd een uitzonderlijkeSpaanstalige atlas van Abraham Ortelius, Theatro de la tierra universal, door Christoffel Plantijn uitgegeven in 1588 geveild. Dit werk zou tot de kern van de collectie van Museum Plantin-Moretus moeten behoren, maar ontbrak dus nog. Dit was niet zomaar een ‘nice-to-have’, maar een absolute ‘must-have’. Dan moeten we er een prioriteit van maken om het werk aan te kopen. Met een hamerprijs van 54.000 euro (exclusief kosten) valt dat buiten ons reguliere aankoopbudget. Het is dus enkel omwille van het legaat Verplancke dat we nu met trots deze ontbrekende schakel kunnen toevoegen aan de collectie.

Een legaat of een schenking is dus meer dan een steun in de rug, het helpt het museum om op cruciale momenten de collectie te versterken met onontbeerlijke werken.

Word ook schenker