Overslaan en naar de inhoud gaan

Elia Vanderheyden wint de Prijs Frans Dille 2021-2022

Op 26 maart 2022 werden in het Museum Plantin-Moretus de driejaarlijkse prijzen Frans Dille uitgereikt. De jury koos uit 51 deelnemers met 138 werken Elia Vanderheyden als winnaar. Nele Plessers onderscheidt zich met de tweede prijs. Tine Wouters wordt bekroond met een zeer eervolle vermelding terwijl Pavel Balta, Anneke Hansum en Eva Maes een eervolle vermelding te beurt valt.

Om de drie jaar wordt de Prijs Frans DIlle uitgereikt, een prijs voor veelbelovend talent in de teken- en/of grafiekkunst. Een prijs voor recent afgestudeerden uit het hoger kunstonderwijs.

Deze Prijs uit zijn waardering voor de kunstenaar Frans Dille. De veelzijdige Frans Dille (1909-1999) was een gevierd graficus, tekenaar en aquarellist, en een inspirerend docent. Hij schonk bijna zijn gehele grafische oeuvre aan het Prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus.

De jury koos dit jaar uit 51 deelnemers met 138 werken Elia Vanderheyden als winnaar met twee werken. Nele Plessers onderscheidde zich met de tweede prijs. Tine Wouters werd bekroond met een zeer eervolle vermelding terwijl Pavel Balta, Anneke Hansum en Eva Maes een eervolle vermelding te beurt viel.

Voor de tentoonstelling werden 36 werken van 27 deelnemers geselecteerd.

De laureaten

Elia Vanderheyden
eerste prijs met twee werken

Jongeren worden geconfronteerd met een conglomeraat van visuele prikkels dat onophoudelijk aanslibt en waarbij verwacht wordt dat zij uit die chaos een beeldtaal distilleren die hen in staat moet stellen hun verhaal kwijt te kunnen.

Die dynamiek van beeldverwerving en -verwerking wordt deels bepaald door hun karakteriële interesses, talent en ervaringen. Zo laat Elia Vanderheyden zich o.a. inspireren door achtergronden uit computergames die hij vroeger speelde. Door een grote hoeveelheid digitale beeldelementen te combineren komt hij tot bijna romantische landschappen die doen denken aan de kosmische en weemoedige zichten van Caspar David Friedrich of zelfs de wereldlandschappen van Pieter Bruegel de Oude.

Niettegenstaande die klassieke beeldopbouw weet hij verleden en heden te verzoenen door in zijn uitvoering te experimenteren met combinaties van pixelatie, lasergravure, klassieke snijtechniek en analoge hoogdruk. Die eclectische vertaalslag plaatst zijn beeld terug in een hedendaags kader. Het plezier, bij dat heen-en-weerspringen van traditionele naar hedendaagse onderzoeksmiddelen, is letterlijk voelbaar en heeft geleid tot een persoonlijke beeldcreatie die de toeschouwer intrigeert en meevoert.

Prof. Peter Bosteels, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen / AP Hogeschool

 

Nele Plessers
Tweede prijs met twee werken

Nele Plessers' zoektocht tijdens haar omzwervingen, die zowel letterlijk wandelingen kunnen zijn als ook een verlangen naar een andere wereld, ervaringen die ongrijpbaar voor haar zijn en die we intuïtief dwalen zouden kunnen noemen, uit zich in vele materialen.

Tekeningen, knipsels uit wetenschappelijke tijdschriften, materialen gevonden of gereproduceerd zet ze naar hand.

Alles begeleidt haar in haar weergave.

Ze gebruikt hiervoor niet enkel grafische technieken maar, deels door haar achtergrond in productdesign, durft Nele ook haar poëtische vertalingen ruimtelijk neer te zetten zodat we als toeschouwer zelf kunnen dwalen om zo haar verwondering te delen.

Nele zoekt manieren om haar fascinatie voor datgene dat we als mens kunnen ervaren, vaak opgedaan tijdens haar vele wandelingen in de natuur, te vertalen naar complexe beelden waarin we flarden herkennen maar de verwondering steeds de overhand neemt.

In die zin zou je haar werk -grafisch-conceptueel kunnen noemen. Zoals een schrijver elegant en fijngevoelig over de overweldigende natuur kan schrijven zo deelt Nele haar beeldende hand, die ook in kracht en in ruigheid sporen nalaat.

De complexiteit van de grafische technieken blijven haar uitdagen tot experimenteren en fascineren.

Karin Peulen, kunstenaar en vakdocent Vrije Grafiek / Vrije Kunsten, PXL-Mad School of Arts in Hasselt

 

Tine Wouters
Zeer eervolle vermelding met twee werken

De natuur vormt voor Tine een belangrijke inspiratiebron. Ze prikkelt haar, roept emoties op en daagt haar uit om deze gevoelens te visualiseren in haar grafisch werk.

Dit kunnen houtsneden zijn met fijne kleurcombinaties waarin Tine telkens op zoek gaat naar de harmonie tussen abstractie en figuratie. Volume en ruimte worden gecreëerd met toonvlakken, textuur en controlerende expressie.

In haar werken van mezzotint primeert de zoektocht naar vorm en spanning. Deze beelden zijn vaak picturaal opgebouwd met een prachtige waaier aan rijke toonschakeringen tussen zwart en wit.

Zo wordt de natuur een boeiend spel van emotie en kracht.

Karen Geerts, grafica en docent grafiekkunst en tekenkunst aan Academie voor Schone Kunsten in Turnhout

 

Pavel Balta
Eervolle vermelding

Pavel groeide op in Moldavië, kwam in 2019 naar België, Hasselt om zijn Master te behalen. In zijn praktijk combineert hij illustraties, grafiek, keramiek en performances.

Pavel is een geboren verteller. Vooral absurde situaties interesseren hem. Met zijn satirische kijk verwerkt hij via symbolen en stereotypen zijn Oost-Europese roots met zijn persoonlijk wereldbeeld.

Hij werkt meestal rechtstreeks. Zijn verhaal ontwikkelt zich al schetsend en tekenend geleidelijk aan op zijn grafische drager.

Zijn beelden zijn opgebouwd met bestaande personages uit zijn omgeving (dikwijls vrienden, kennissen), dieren, gebouwen, billboards en teksten die hij plaatst in een fictieve gemixte Oost - en West Europese omgeving. Als onderwerp komen dikwijls hedendaagse fenomenen terug, als religie, racisme, consumentisme en media. 

Vicky Gruyters, graficus en voormalig coördinator en docent printmaking PXL-Mad School of Arts in Hasselt

 

Anneke Tuinstra-Hansum
Eervolle vermelding

Niet alleen grafische technieken boeien Anneke. Zij is ook schilder en tekenaar.

In haar etsen komen meestal twee etstechnieken boven water. De lijn-ets en de aquatint zorgen samen voor een mooie dynamiek in haar werk.

Anneke weet bovendien op een tekenkundige manier haar etsen harmonieus op te bouwen met een boeiende lijnvoering en met gevoelige arceringen.

De nuances in het vlakkenspel, resultaat van de aquatint techniek, zorgen voor contrast en sfeer, nemen een fragiel karakter aan en maken een mooie verbinding met het lijnenspel.

In haar etsen verbeeldt Anneke met fijngevoeligheid en grafische expressie verschillende onderwerpen zoals figuur en ruimte.

Karen Geerts, grafica en docent grafiekkunst en tekenkunst aan Academie voor Schone Kunsten in Turnhout

 

Eva Maes
eervolle vermelding met drie werken

Eva haar zeefdrukken doen me wat denken aan secret gardens, een beetje naïef en volkomen in harmonie. Op een speelse manier creëert Eva subtiele, grafische prenten.

Centraal in haar werk staat haar grootste inspiratiebron: familiefoto's uit de oude doos. Inhoudelijk gaat Eva op zoek naar de subtiele balans tussen abstractie en detaillering en naar een weloverwogen evenwicht van objecten of personen in de compositie.

Haar intuïtie, gevoel en inzicht in vormgeving versterken en zijn verweven in het geheel.

Speelsheid en statigheid, polychroom en monochroom, heden en verleden, vormen een ontwarbare eenheid die glanst door haar eenvoud.

Karen Geerts, grafica en docent grafiekkunst en tekenkunst aan Academie voor Schone Kunsten in Turnhout
 

Ga naar

Museum Plantin-Moretus

Unesco werelderfgoed

Slogan icons

Meld je aan voor de nieuwsbrief