foto: Ans Brys foto: Ans Brys

Tien redenen voor een bezoek aan Museum Plantin-Moretus

Waarom u Museum Plantin-Moretus niet mag missen.

1. Waar de tijd bleef stilstaan. Stap binnen in het huis en de drukkerij en loop in één moeite de 16de en 17de eeuw binnen. Het lijkt alsof Christoffel Plantin de deur net achter zich heeft dichtgetrokken.
  2. Geniet van de pracht en praal van weleer. Goudleer aan de muren, portretten van Peter Paul Rubens, een indrukwekkende bibliotheek, ... De familie Plantin-Moretus zat er warmpjes bij en woonde in een heus stadspaleis.
  3. Uniek drukkersmateriaal. De twee oudste drukpersen ter wereld en meer dan 90 lettertypes, goed voor 20.000 loden letters. Typografie avant la lettre.
  4. Boeken, boeken, boeken. Christoffel Plantin verzamelde boeken. Vandaag telt de collectie maar liefst 30.000 exemplaren waaronder geïllustreerde handschriften en andere juweeltjes uit de Europese drukkunst. Kiliaan, Dodoens, Ortelius of Luther, ze kregen allemaal een plaatsje in het huis.
  5. Een plekje groen midden in de stad. De binnenplaats en tuin waren in de tijd van Plantin al een toeristische attractie. Luister hoe stil het kan zijn midden in de stad en ontdek populaire planten uit de 16de en 17de eeuw.
  6. Het oude boekenwinkeltje. De winkel is met zijn balie en kasten nog volledig ingericht voor de boekenverkoop. Inclusief de geldweegschaaltjes voor de controle van zilveren en gouden munten.
  7. Zit er een drukker in jou? Doe een drukkersschort aan en ga zelf aan de slag. Maak een boekenlegger met blindstempel, plooi een katern en zet je naam in spiegelschrift. Van verjaardagsfeestjes voor kinderen tot workshops voor volwassenen, iedereen kan aan de slag.
  8. Snuffel in replica's van oude boeken. In enkele museumkamers liggen kopieën van beroemde uitgaven van Plantijn. Zo kan u bladeren in het kruidenboek van Dodoens, de vijftalige bijbel, een atlas van Ortelius ...
  9. Het hoorspel. Nieuwe driedimensionale audiotechnieken wekken het huis en zijn bewoners weer tot leven. Een eeuwenoud huis heeft heel wat te vertellen! Ontdek het museum op een originele manier.
  10. UNESCO Werelderfgoed. Museum Plantin-Moretus is het enige museum ter wereld op de lijst van UNESCO Werelderfgoed!