Komt een Italiaan naar de Nederlanden

Ontdek 500 jaar stad en streek met koopman Guicciardini en zijn bekend werk 'Beschrijving van de Nederlanden' in deze verdiepende presentatie. Lodovico Guicciardini is een koopman uit Firenze die zich in Antwerpen vestigt. Hij beschrijft in zijn boek in detail het leven in de welvarende Nederlanden van die tijd. In 1581 geeft Christoffel Plantijn Guicciardini’s boek 'Descrittione di tutti i Paesi Bassi' of 'Beschrijving van de Nederlanden' uit.

Keer terug in de tijd naar het Antwerpen en de Nederlanden van de 16de eeuw. Lodovico Guicciardini is een koopman uit Firenze die zich in Antwerpen vestigt. Hij beschrijft in zijn boek in detail het leven in de welvarende Nederlanden van die tijd. In 1581 geeft Christoffel Plantijn Guicciardini’s boek 'Descrittione di tutti i Paesi Bassi' of 'Beschrijving van de Nederlanden' uit.

Deze presentatie vertrekt vanuit de rijk versierde titelpagina’s om Guicciardini’s verhaal over de Nederlanden te vertellen.

Gebruiksaanwijzing:

• Druk op de pijltjes onderaan om verder te gaan of terug te keren.
  • Je kan in detail inzoomen op de prenten.
  • De afbeeldingen zonder verwijzing komen uit het boek van Guicciardini.
  • De andere prenten komen uit onze rijke collectie van ons museum en kregen een verwijzing.

Met dank aan Frederic Clijmans, Maxim De Block, Stef Franck en Jeroen Olyslaegers voor de teksten en uitwerking.

Wil je nog meer weten over dit boek?

Jeroen Olyslaegers' audioverhalen

bij de expo Komt een Italiaan naar de Nederlanden

Vlaams schrijver en columnist Jeroen Olyslaegers schreef elf meeslepende audioverhalen bij de expo. Hij loodst bezoekers op een unieke manier door de expo en staat stil bij een aantal topstukken.

Restauratie Bononiensis - mei 2021

Dwars door de Nederlanden

bij de expo Komt een Italiaan naar de Nederlanden

Ga op online roadtrip door de Nederlanden en ontdek wat Guicciardini over jouw dorp of studentenstad schreef. Goed voor uren dwaal- en leesplezier.

Beschrijvinghe van alle de Neder-landen - een moderne vertaling

bij de expo Komt een Italiaan naar de Nederlanden

Lees een moderne vertaling van de Nederlandstalige uitgave van Guicciardinis bestseller ‘Descrittione di tutti i paesi bassi’.

Blader door 'Descrittione di tutti i Paesi Bassi'

Blader door de bestseller van de Italiaanse koopman Lodovico Guicciardini. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met kaarten, stadsgezichten en plattegronden.

Komt een Italiaan naar de Nederlanden

Ontdek 500 jaar stad en streek met koopman Guicciardini

03.12.2021 - 06.03.2022 | Keer terug in de tijd, naar het Antwerpen en de Nederlanden van de 16de eeuw. Lodovico Guicciardini, een Italiaans koopman die zich in Antwerpen vestigt, beschrijft in detail het leven in de steden in de Nederlanden van die tijd. Herkennen wij ons vandaag nog in zijn beschrijvingen?

Komt een wandelaar naar Antwerpen

Ontdek de stad door de ogen van Guicciardini met twee wandelingen.

De wedergeboorte van Guicciardini door Mohamed Ouaamari

bij de expo 'Komt een Italiaan naar de Nederlanden'

Guicciardini leeft verder dankzij de pen van Mohamed Ouaamari. In tien kortverhalen schrijft Ouaamari hoe Guicciardini het hedendaagse Antwerpen zou beleven.