kopergravure van Europa door Abraham Ortelius Museum Plantin-Moretus

Ontdek de werken van Plantijns uitgeverij

In 1555 geeft Christoffel Plantijn zijn eerste boek uit. Twintig jaar later behoort Plantijns uitgeverij tot de top in Europa.

Uitgever van topwerken

In 1555 geeft Christoffel Plantijn zijn eerste boek uit. Spoedig vinden belangrijke schrijvers en wetenschappers de weg naar zijn drukkerij, de Officina Plantiniana. Plantijn verspreidt de nieuwe bevindingen van topwetenschappers internationaal.

Plantijn is een uitgever met een sterke reputatie. De kwaliteit van zijn drukwerk is ongeëvenaard. In minder dan twintig jaar behoort Plantijns uitgeverij tot de top in Europa met bijhuizen in Frankfurt, Leiden en Parijs.

Dit is geen man van vlees en bloed, dis is een en al geest. Hij denkt niet aan eten, of drinken of rusten. Hij leeft voor zijn werk.
Arias Montanus over Plantijn.

foto: Victoriano Moreno

Vier thema's, duizenden boeken

Het museum vertelt in vier thema's het uitzonderlijke belang van Plantijn bij de verspreiding van kennis. De vier onderwerpen zijn taal, wetenschappen, mens en maatschappij, en religie.

foto: Victoriano Moreno

Tien topwerken

Tien topwerken springen eruit, boeken die het westerse denken mee bepaald hebben en de wereld mee vorm gaven.