In het najaar van 2024 presenteert het Museum Plantin-Moretus Ensors staten van verbeelding over Ensors opmerkelijke grafische avontuur. De jonge Ensor experimenteert enkele jaren uitbundig met etstechnieken. Zelf zegt hij hierover: “Oefening baart kunst! Zeker voor het etsen. Ervaring ontbreekt en vereist herhaalde probeersels en inspanningen.”
In korte tijd ontwikkelt Ensor een unieke benadering van het medium. Met voorgangers als Rembrandt in zijn achterhoofd slaat Ensor een geheel eigen weg in. Zijn atelier wordt een proeflabo voor experimenten waar ook het toeval soms een rol speelt.
 Pride, 1904, etching and watercolor, Collection P.F.
      
Pride, 1904, etching and watercolor, Collection P.F.
                Ensors staten van verbeelding brengt voor het eerst de meest opmerkelijke resultaten van deze experimenten bij elkaar: voorbereidende tekeningen, koperplaten en verschillende staten van prenten. We tonen unieke drukken op perkament en gekleurd satijn. Ensor transformeert afdrukken tot unieke kunstwerken door ze handmatig in te kleuren met kleurpotlood, krijt en waterverf. Zo duiken er onverwachte details op, ontstaat er diepte in grote mensenmassa’s en krijgen nieuwe gestalten vorm.
Tegelijkertijd zal in het 18de-eeuws leeskabinet van ons museum ingezoomd worden op Ensor en Verhaeren door middel van de mini-expo Ensor gefileerd door de gevaarlijke koks. Deze mini-expo vertrekt vanuit de bijzondere Verhaeren-collectie die wij bewaren en tot nog toe weinig in de aandacht kwam. Centraal staat hier de bijzondere tekening Les cuisiniers dangereux van Ensor uit deze verzameling.
 Devils trashing Angels and Archangels, 1888, etching and watercolor, Museum Plantin-Moretus
      
Devils trashing Angels and Archangels, 1888, etching and watercolor, Museum Plantin-Moretus
     Doctrinal Nourishment (1st plate), 1889, etching and aquatint, Museum Plantin-Moretus
      
Doctrinal Nourishment (1st plate), 1889, etching and aquatint, Museum Plantin-Moretus
     Doctrinal Nourishment (2nd  plate), 1889, etching, Museum Plantin-Moretus
      
Doctrinal Nourishment (2nd  plate), 1889, etching, Museum Plantin-Moretus
     My portrait in 1960, 1888, etching and watercolor, Private Collection
      
My portrait in 1960, 1888, etching and watercolor, Private Collection
     The Entry of Christ into Brussels, 1898, etching, Museum Plantin-Moretus
      
The Entry of Christ into Brussels, 1898, etching, Museum Plantin-Moretus
     The Dangerous Cooks, 1896, pencil, chalk and gouache, Museum Plantin-Moretus
      
The Dangerous Cooks, 1896, pencil, chalk and gouache, Museum Plantin-Moretus
    Belevingsvideo openingsweekend
Randprogramma
Aanbod voor groepen
Ensorjaar
In 2024 is het 75 jaar geleden dat we afscheid namen van James Ensor. Met de grootste Ensorcollectie ter wereld leeft de avant-gardekunstenaar verder in Antwerpen.
Vanaf september 2024 belichten verschillende Antwerpse musea het oeuvre van de kunstenaar met een reeks ambitieuze tentoonstellingen. De focus ligt op Ensors blijvende relevantie door de kruisbestuiving met hedendaagse kunst, mode en fotografie. Een perfecte match met de waaier aan troeven die Antwerpen.
Ontdek Ensor vanuit verrassende invalshoeken, als vernieuwer en als gamechanger. Want Ensor is zoveel meer dan de schilder van de maskers. Naast onze expo kan je ook in deze Antwerpse musea terecht:
Met dank aan de spelers van de Nationale Loterij. Dankzij hen kan de Nationale Loterij dit project ondersteunen.

 
      