Internationale dag van de Moedertalen

Druksessies, workshops en lezingen. Gratis, kom zeker langs!

Aan grenzen dromen mensen

In het kader van de Internationale dag van de Moedertalen hebben Stadscanvas (Fameus), Sint Lucas Antwerpen, Museum Plantin-Moretus en Plantin Instituut voor Typografie de harten samengelegd.

Samen werk(t)en we aan een traject en een programma voor 21 februari 2024. Bachelor studenten uit het keuzevak ‘Letters in een meertalige wereld’ van Sint Lucas Antwerpen werkten met artistieke nieuwkomers van Stadscanvas aan een community poem. De resultaten worden op 21 februari gedrukt op de replica-pers in het Museum Plantin-Moretus. Je kan mee komen drukken en diezelfde namiddag ook aansluiten bij workshops verzorgd door Iman Sajirati en Mohammad Tamim Sahibzada van Stadscanvas. Voor het avondprogramma nodigen we je graag uit op Sint Lucas Antwerpen. Wij kijken alvast uit naar de presentaties van ontwerpers Mirjam Somers en Garine Gokceyan, en historicus Joran Proot. De presentaties zullen verschillende dimensies aanraken van (boek- en letter) ontwerp met meerdere schriften, maar ook raken aan socio-politieke aspecten zoals het leven van een ‘diasporisch schrift’.

Praktisch

• Workshops van 13.30 tot 16 uur; Museum Plantin-Moretus, Vrijdagmarkt 22, 2000 Antwerpen
  • Avondprogramma van 17:30 tot 20 uur, Sint Lucas School of Arts Antwerpen, Van Schoonbekestraat 143, 2018 Antwerpen

Gratis toegang voor alle activiteiten.

De workshops in het museum gaan door in het Nederlands en Engels (Farsi en Arabisch is ook mogelijk)

De lezingen op Sint Lucas gaan door in het Engels.

Conversing with a Diasporic Script: The Western Armenian perspective

Garine Gokceyan, PhD researcher, Sint Lucas Antwerpen

The Challenge of Multi-lingual Typography. Some practical solutions

Mirjam Somers, DecoType, Amsterdam

Multiscript in the sixteenth century: the Antwerp Polyglot (1568–1572)

Joran Proot, Sint Lucas Antwerpen / Plantin Instituut voor Typografie

Gelegenheidstentoonstelling in de bibliotheek van Sint Lucas met historische meertalige handboeken en letterproeven uit de collectie van het Plantin Instituut voor Typografie.