Aanwinst | Guicciaridini's Descrittione di tutti i Paesi Bassi

Ludovico Guicciardini’s beschrijving van de Nederlanden is een onmisbare bron voor de geschiedenis van de Nederlanden in de 16de eeuw. In het werk beschrijft de auteur niet alleen de geschiedenis van deze gebieden, maar ook de bestuursvormen, de organisatie van de handel en nijverheid en kunst en cultuur.

01.03.2020

Ludovico Guicciardini

Guicciardini had zich al op jonge leeftijd als koopman te Antwerpen gevestigd. Hij beleefde er een bewogen leven: in 1554 werd hij verdacht van moord op een andere Antwerpse koopman en moest hij Antwerpen een tijd verlaten; in 1569 belandde hij in de gevangenis wegens kritiek op het beleid van Alva en in 1582 werd hij weer opgesloten wegens zijn relaties met een Spaanse koopman.
Vooral de stad Antwerpen stond centraal in Guicciardini's beschrijving. Volgens hem stond Antwerpen model voor tal van andere streken in de Nederlanden zodat een gedetailleerde beschrijving van Antwerpen volstond.

Descrittione di tutti i Paesi Bassi

De eerste uitgaven van Guicciardini’s Descrittione di tutti i Paesi Bassi verschenen in 1567 en 1568 bij de Antwerpse drukker Willem Silvius. Toen Christoffel Plantin een uitgave van dit werk plande, liet hij de illustraties etsen in koperplaat die meer gedetailleerde voorstellingen kunnen weergeven. Guicciardini’s beschrijving van de Nederlanden kende een groot succes en werd, behalve in het Italiaans en Frans, ook vertaald in het Duits (1580). Een Nederlandse vertaling verscheen voor het eerst in 1612 te Amsterdam. In 2021 zal het werk centraal staan in een tentoonstelling die het Museum Plantin-Moretus organiseert.