Creaties #impressedbyplantin

Ontdek hier hoe anderen geïnspireerd werden door de indrukwekkende collectie houtsneden.

Mensen

Studio Anorak #impressedbyplantin

door An Eisendrath

Studio Anorak ontwierp een reeks kaarten geïnspireerd op de collectie houtsneden en geeft ook drukworkshops in het Museum Plantin-Moretus.

Yvon Tordoir aka Rise One #impressedbyplantin

door Yvon Tordoir

Yvon Tordoir, aka Rise One, street artist, maakte in het barokjaar in 2018 een mural in de stad en in het Museum Plantin-Moretus. Hij inspireerde zich onder andere op de rijk geïllustreerde letters in de collectie houtsneden.

Superdruk #impressedbyplantin

door Stoffel Van den Bergh

Superdruk, het voormalige Kastaar, maakte producten voor de museumshop van het Museum Plantin-Moretus en ontwikkelde een drukpers op een fiets waarmee ze workshops gaven.

In/aan/van het museum

Plaktattoo #impressedbyplantin

De collectie houtsnedes vormden de inspiratie voor een verzameling van 19 verschillende plaktattoos.

Plantin in de etalage #impressedbyplantin

Ter ere van de herdenking van 500 jaar Plantijn contacteerde het museum de horeca en handelaars uit de buurt en bood hen een etalageafbeelding aan uit de gigantische collectie houtblokken. Maar liefst 16 zaken ging in op het aanbod en kozen een afbeelding die soms wel, soms niet met hun eigen winkel te maken heeft.

Pocket herbarium #impressedbyplantin

door Jolien Van den Bossche

Bloemen en planten van nu worden in dit herbarium gekoppeld aan de 16de-eeuwse bloemen en planten uit de houtblokkencollectie.

En verder

Vrije opdracht met letters uit houtsneden #impressedbyplantin

door studenten typografie van de Academie voor Schone Kunsten Antwerpen

Docente Stephanie Specht maakte een selectie van enkele letters uit de houtsneden van de collectie. De eerstejaars studenten Typografie gingen daarmee aan de slag.

Kalender #impressedbyplantin

door Rob Buytaert

Een kalender boordevol houtblokken.

Bladwijzer voor de bomma #impressedbyplantin

door Koen Boyden

"Jaren geleden maakte ik op een spontane manier voor mijn fantastische grootmoeder Margot's 83ste verjaardag (1920-2011) deze retro bladwijzer."

Traditie #impressedbyplantin

door Sigrid Van Ranst

Schrijf een brief naar een kunstenaar van een houtblok naar keuze. Zo luidde de opdracht bij de cursus Schrijven aan de Academie van Temse. Hier lees je het werk van Sigrid Van Ranst.

De boom van Jesse #impressedbyplantin

door Iefke Molenstra

Schrijf een brief naar een kunstenaar van een houtblok naar keuze. Zo luidde de opdracht bij de cursus Schrijven aan de Academie van Temse. Hier lees je het werk van Iefke Molenstra.

linosnedes #impressedbyplantin

door Jeroen Goubert

De houtsnedes van de collectie zijn een mooie staalkaart en en inspiratie van wat mogelijk is met linosnedes. Ze tonen wat kan met lijn/vlak/textuur/positief-negatief/...

Geïnspireerd door

Impressed by Plantin

collectie houtsneden online

Maar liefst 14.000 houtsneden telt de collectie van het Museum Plantin-Moretus. Stuk voor stuk staaltjes van echt vakmanschap, van meesterlijk in hout uitgesneden tekeningen. Je ontdekt ze hier in hoge resolutie. Om te bekijken, downloaden, inspireren en creëren. Be impressed!