Da Tiziano a Rubens | From Titian to Rubens

Masterpieces from Antwerp and other Flemish Collections

Vanaf 5 september loopt in het prestigieuze Palazzo Ducale in Venetië de tentoonstelling ‘From Titian to Rubens.’ Speciaal voor deze gelegenheid worden de appartementen van de doge omgevormd tot Vlaamse ‘constkamers’, die de rijkdom van de Vlaamse barok illustreert.

Werk van onder meer Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck en Michiel Sweerts is er te zien naast schilderijen van Italiaanse grootmeesters zoals Titiaan en Tintoretto. De collecties van verschillende Antwerpse musea zijn in Venetië vertegenwoordigd met enkele topwerken.

Bruikleen Museum Plantin-Moretus

Museum Plantin-Moretus bruikleent 22 objecten voor deze tentoonstelling, waaronder:

• titelpagina's en de ontwerptekeningen daarvoor van Peter Paul Rubens
  • een atlas van Abraham Ortelius
  • tekeningen van Jacob Jordaens en Anthony Van Dyck
  • een Missale Romanum uit 1613 met verschillende illustraties van Peter Paul Rubens
  • Biblia Sacra: Plantijns absolute meesterwerk, een Bijbel uit acht delen in vijf talen

Over de expo

Drie iconische schilderijen komen voor even terug thuis in Venetië.

• Jacopo Pesaro, bisschop van Paphos, door paus Alexander VI Borgia voorgesteld aan de heilige Petrus van Titiaan
    altaarstuk van de voormalige San Geminiano kerk
  • de Heilige Catharina van Tintoretto
    wereldwijd in de pers gekomen als David Bowie's Tintoretto
  • Portret van een dame en haar dochter van Titiaan

​Deze meesterwerken uit de Vlaamse collecties worden zelden uitgeleend. Sommige werken zijn zelfs nog nooit eerder vertoond voor publiek.

Curator van de tentoonstelling is Ben van Beneden, directeur van het Rubenshuis.

Praktisch

• Venetië, Palazzo Ducale, Appartamento del Doge
  • 5 september 2019 t/m 1 maart 2020
  • dagelijks te bezoeken tussen 8.30 en 19 uur