foto: Victoriano Moreno

De 8 van Impressed by Plantin: Charlotte Dumortier en Karen Spiessens

Illustrator Charlotte Dumortier engageert zich om nieuw werk te creëren geïnspireerd op de collectie houtblokken van het Museum Plantin-Moretus. Ze werkt liever samen dan alleen, en dus riep ze voor dit project de hulp in van Karen Spiessens van zeefdrukkerij Atelier Van deZon.

De collectie houtblokken staat nu online in hoge resolutie op www.impressedbyplantin.be. Om te inspireren en te creëren. Acht Antwerpse kunstenaars krijgen carte blanche om met de collectie aan de slag te gaan. Twee van de ambassadeurs zijn het duo Charlotte Dumortier en Karen Spiessens.

Charlotte Dumortier is freelance illustrator. Ze tekent veel voor kranten en tijdschriften, en ontwerpt muurschilderingen, posters & affiches, GIF-stickers, koekjesdozen en andere dingen die het leven opfleuren. En ze organiseert mee het illustratiefestival Tekenpudding en is auteur bij Aline Magazine. Een bezige bij dus, met als rode draad: het mag altijd een beetje speels of een tikkeltje gek zijn.

Ze werkt liever samen dan alleen, en dus riep ze voor dit project de hulp in van Karen Spiessens van zeefdrukkerij Atelier Van deZon. Naast experte in zeefdrukken is Karen ook grafische vormgeefster en gaat ze graag creatief aan de slag met (beeld)materiaal. Haar passie? Allerlei oude en nieuwe technieken ontdekken en uitproberen. Ze geeft regelmatig workshops en ateliers.

Beschrijf jullie eens in drie woorden.

"Chaos! Vormpjes! Sociaal! De rest van ons interview legt dat wel uit :)"

Hoe vinden jullie de balans tussen het creatieve en het ondernemende?

"Het is niet evident. We durven wel eens te strugglen met vooral de ondernemende kant van ons kunstenaarsbestaan. In de tekenwereld voelt het soms aan als taboe om daar te veel mee bezig te zijn. Terwijl een goede organisatie juist de basis kan zijn om vrijer en zorgelozer te kunnen werken. Je begint als creatief nooit met het idee van ‘te ondernemen’. Dus bij zaken als boekhouden dachten we in het begin ‘ieuw’, maar je leert al snel dat blijven ploeteren met vage vergoedingen niet houdbaar is op lange termijn. Je moet het financiële spel leren ownen. Zo creëer je veel meer speelruimte en kan je je job zelf beginnen vormgeven. En als je zelf je richting kan bepalen, dan wordt het pas echt leuk! Onze richting? Dat is veel samenwerken, spelen en ‘nutteloze’ leuke dingen doen die je naar onbekende creaties leiden. We delen een atelier met andere creatievelingen met uiteenlopende vakgebieden. En daar leren we zoveel bij! Gewoon door ervaringen uit te wisselen terwijl de koffiemachine loopt.
Nog een pluspunt van je zaakjes op orde te houden: je kan het je al eens permitteren om met betere materialen te werken. Gouden zeefdrukinkt bijvoorbeeld :-)"

Welke plekken stimuleren jullie creativiteit?

"Soms hebben we niet bijster veel nodig. Tijdens speelse collabs kunnen er op café om vier uur 's nachts, omringd door andere toffe tekenaars en creatievelingen, prachtige ideeën ontstaan uit een hoop volgetekende bierviltjes. Toch zijn onze goed uitgeruste ateliers ook vaak een nodige creative space om ongestoord de tijd te vergeten en ideeën uit te werken."
Karen: “In een zeefdrukatelier, tussen interessante pigmenten, torens papier en kleurrijke inkt, kan ik me goed uitleven. Als ik maar op mijn gemak en ongegeneerd kan experimenteren! Zoals in het jongerenatelier Boslabs, vlakbij het eilandje. En laatst had ik opeens erg veel inspiratie terwijl ik aan een tafeltje bij Frituur Ellen zat.”
Charlotte: “Ik spreek vaak af in koffiebars om samen te werken met andere illustratoren, zoals Jangojim en Shamisa Debroey. Dan geven we een blad papier door tot we tevreden zijn, als een soort van visuele jamsessie. En Karen organiseert soms een ‘Noedeldroedel’: dan komen we samen in Atelier Van deZon met een hoop mensen om noedels te eten en te doodlen op kalkpapier en belichten daarmee een zeefdrukraam. Alle spontane creaties drukken we af op t-shirts.”

Wat trekt je zo aan in de collectie of waar zie jij de link tussen jou en de collectie?

"Geruchten deden de ronde dat Plantin stiekem pamfletten voor het occulte en mystieke 't Huys der Liefde - waar hij lid van was - drukte, of allezins liet drukken in zijn drukkerij. Hij deed dit met het geld dat hij kreeg voor het drukken van bijbels. Dat inspireerde ons om zijn collectie houtblokken en drukkerij te gebruiken om tegendraadse ideeën te verspreiden, die het maatschappelijk debat kunnen aanwakkeren. Want soms heb je "radicale propaganda" - die iedereen aan het woord laat - nodig om de mensen wakker te schudden. We willen meer dan een puur visueel product maken, we zouden graag een beweging op gang brengen. Iedereen mag meedoen, mee aan het drukken slagen. Power to the people, iedereen is welkom!"

Niet alleen jij gaat aan de slag met de collectie, eigenlijk kan iedereen dat doen. Heb je nog een laatste tip voor mensen die zin hebben om iets creatiefs te doen?

"Ga op café zitten tot vier uur ’s nachts en kom de dag erna af met je beste ideeën en met je vrienden naar onze workshop!"

Nieuwsgierig? Bekijk Charlottes en Karens werk op:
cargocollective.com/charlottedumortier en instagram.com/charlotte.dumortier
ateliervandezon.tumblr.com en instagram.com/ateliervandezon