Aanbidding van de herders, Peter Paul Rubens foto: LUCID

De aanbidding van de herders, Peter Paul Rubens

bruikleen uit het Rubenshuis

olieverfschets op paneel

Martine Maris, curator van het Rubenshuis: “De aanbidding van de herders is een heel toegankelijk thema. Het verhaal van de kerststal is erg bekend. Voordien heeft Rubens (1577-1640) al andere voorstellingen van het tafereel gemaakt, onder meer in een uitgave van de Plantijnse drukkerij. De jeugdvrienden Rubens en Moretus hebben naast hun persoonlijke band ook een heel sterke artistieke en economische connectie. Rubens maakt veel boekomslagen en illustraties voor de Plantijnse uitgeverij. Ook intellectueel zitten ze volledig op dezelfde golflengte. Samen maken ze verschillende wetenschappelijke boeken. De theorieën uit die boeken past Rubens toe in zijn werk of in de manier waarop hij zich organiseert.”

“In dit werk valt het geslaagde licht-donkereffect op. Een afgewerkt schilderij kan fantastisch zijn, maar in zo'n olieverfschets is de creativiteit nog veel directer aanwezig. Je ziet de genialiteit die in een paar minuten of uren op een klein paneeltje is gezet. Net daarom verzamelt Rubens ook olieverfschetsen van andere kunstenaars die hij bewondert.”

Je vindt het werk in zaal 10, het kantoor van Christoffel Plantijn.

Ook interessant

Rubenshuisbruiklenen

5 bijzondere stukken uit het Rubenshuis op bezoek

Tijdens een grondige renovatie blijven de deuren van het Rubenshuis gesloten. Gelukkig kan je heel wat werken uit de collectie elders bewonderen. Zo verhuizen vijf stukken naar Museum Plantin-Moretus. Je kan ze er vanaf nu bekijken als deel van de vaste opstelling. Curator van het Rubenshuis Martine Maris laat je alvast proeven van de vijf zeer diverse werken.