De aartshertogen Albrecht en Isabella in de tuin van hun kasteel op de Coudenberg te Brussel, Jan I Brueghel foto: LUCID

bruikleen uit het Rubenshuis

olieverf op paneel

Martine Maris, curator van het Rubenshuis: “Het detail in dit werk is ongelofelijk, dat is echt Brueghel (1568-1625). Je kijkt in de eerste plaats naar het park op de Coudenberg. Verder zie je een hele reeks dieren en mensen. Je kan in dit werk steeds nieuwe details ontdekken. Maar de omgeving is belangrijker dan wie er op het schilderij te zien is, het park speelt de hoofdrol.”

“De aartshertogen Albrecht en Isabella zijn in de carrière van Rubens heel belangrijk. Als hun hofschilder geniet hij van heel wat privileges. Zo moet hij niet aan hun hof verblijven, maar mag hij zich in Antwerpen vestigen. Dat geeft hem de kans om een groot aantal opdrachten uit te voeren voor de Antwerpse stedelijke elite. Later gaat Rubens ook als diplomaat voor Isabella werken. Met Brueghel is Rubens trouwens goed bevriend.”

Je vindt het schilderij in de handschriftenkamer, zaal 27, op de bovenverdieping.

Ook interessant

Rubenshuisbruiklenen

5 bijzondere stukken uit het Rubenshuis op bezoek

Tijdens een grondige renovatie blijven de deuren van het Rubenshuis gesloten. Gelukkig kan je heel wat werken uit de collectie elders bewonderen. Zo verhuizen vijf stukken naar Museum Plantin-Moretus. Je kan ze er vanaf nu bekijken als deel van de vaste opstelling. Curator van het Rubenshuis Martine Maris laat je alvast proeven van de vijf zeer diverse werken.