Overslaan en naar de inhoud gaan
Een man is een schilderij aan het restaureren

Edward Moretus komt thuis in het museum

In juli 2022 overhandigde Nadine Baudriller het ‘Portret van Edward Moretus als jongeling’ aan het Museum Plantin-Moretus.

Nadine Baudriller is afkomstig het Franse Bretagne en is een nazaat van Edward Moretus (1804 - 1880). Hij was haar betovergrootvader, de grootvader van haar grootmoeder Marguerite de Granges de Surgères (1886 - 1970). Edward Moretus verkocht de Gulden Passer aan de Vrijdagsmarkt in 1876 aan de stad en in 1877 opende het Museum Plantin-Moretus er de deuren.

Het is erg uitzonderlijk dat we onze collectie kunnen uitbreiden met een schenking van nakomelingen van de familie Moretus. Het is nog uitzonderlijker dat het om een portret van een nakomeling van Christoffel Plantijn gaat. 

Het portret was niet in de beste staat en onderging daarom een grondige restauratie. Restaurateur van dienst was onze collega Marc Leenaerts van Behoud en Beheer. Eerst maakte hij zorgvuldig de staat van het portret op. Enkele maanden later begon hij aan de eigenlijke restauratie van het portret. Welke stappen er ondernomen zijn tijdens het restauratieproces ontdek je hieronder. 

Geschilderd portret gezien van de voor- en achterzijd

Op de achterzijde van het bedoekingsdoek staat geschreven: ‘Edouard Jean Hyacinthe Moretus Plantin // 1804 – 1880’

Geoxideerd en broos

Het originele schilderdoek is erg geoxideerd (= aangetast door het contact met zuurstof) en broos geworden. In het doek zijn oude scheuren en sporen van vroegere behandelingen zichtbaar zoals incrustaties (= het vastzetten van een stukje vreemd materiaal in het paneel zodat het één geheel vormt) en doublering (=aan de achterkant van een schilderij een tweede doek aanbrengen om de levensduur van het werk te verlengen). 

De oude scheuren tekenen zich af in de verflaag en zijn op sommige plaatsen opengegaan. Waarschijnlijk zijn ze voor de bedoeking niet goed gevlakt en gefixeerd langs de achterzijde. Die achterzijde is in het verleden ook ingesmeerd met een dikke laag loodwitverf die voor een vervorming van de drager zorgt.

Schilderij van een jongeman waarbij er ingezoomd wordt op onvolmaaktheden van het portret

Aan de beschilderde zijde zijn op de vergeelde vernislaag een dikke laag oppervlaktevuil, verschillende oude retouches, overschilderingen met olieverf en erg veel kleine plekken waar er geen verf meer is zichtbaar. Afgaande op de kleur, kan je de conclusie trekken dat deze kleine onvolledigheden recenter zijn. 

Twee versies van een zelfportret naast elkaar waarbij er op de ene versie de beschadigingen zijn aangeduid

Hier zie je restaurateur Marc Leenaerts aan het werk, in de carrousel eronder kan je de verschillende stappen van het restauratieproces volgen.

Een man restaureert een portret van een jongeman

Museum Plantin-Moretus

Unesco werelderfgoed

Slogan icons

Meld je aan voor de nieuwsbrief