vrijwilliger Hanne foto: Cédric Raskin

Hanne: "Ik leerde drukken in het museum"

Vrijwilliger in de kijker

Hanne (29 jaar) werkt vandaag een jaar als vrijwilliger in het museum. Eerst hielp ze bij de registratie van het hedendaags archief van Hendrik Vervliet, daarna schakelde ze over naar drukdemo's.

vrijwilliger Hanne foto: Cédric Raskin

Hanne: “Ik studeerde Taal-en Letterkunde en had altijd al een passie voor boeken. Maar met drukken had ik helemaal geen ervaring. Ik kreeg in het museum mijn opleiding van ervaren drukker en veteraan-vrijwilliger Harry, en volgde onlangs ook de workshop letterzetten. Om nog meer inzicht te vergaren in het hele drukproces las ik ‘De Woordenaar’, een biografie over Plantijn.”

"Gemiddeld kom ik twee keer per maand naar het museum om drukdemo's te geven. Meestal in het weekend, want ik werk daarnaast full-time. Het publiek is altijd anders: van jong tot oud, van Antwerpenaar tot internationale toerist. Ik pas mijn uitleg over het drukproces en de geschiedenis van de familie Plantin-Moretus altijd aan aan mijn publiek."

"Sommige mensen kunnen niet genoeg krijgen van weetjes, anderen willen gewoon zien hoe de drukpers werkt. Tijdens een drukdemonstratie krijgt de bezoeker sowieso beiden. Dan toon ik de vele handelingen die je moet doen om één enkel blad te drukken. De laatste stap, het 'drukken' zelf, waarbij je met veel kracht aan de hendel moet zwieren, laat ik over aan een bezoeker. Die krijgt ook het eindresultaat, een mooi gedicht van Christoffel Plantijn zelf, mee naar huis."

vrijwilliger Hanne foto: Cédric Raskin

“Ik leer nog elke keer bij, maar voel me ondertussen al veel comfortabeler in mijn rol als drukker. Af en toe word ik toch nog op de proef gesteld door een overenthousiaste bezoeker die ‘het beter weet’, maar ik hou wel van een gezonde discussie. Af en toe weet die persoon het ook effectief beter natuurlijk, haha. De meeste bezoekers zijn oprecht geïnteresseerd en onder de indruk van de druktechniek. Dat geeft veel voldoening als vrijwilliger.”

Word ook vrijwilliger

Lees ook het verhaal van vrijwilligers Hubert en Olesya

vrijwilliger Hubert

Hubert: "Heel mijn leven drukker"

Vrijwilliger in de kijker

Toen hij 10 jaar was, bezocht Hubert (nu 67) het Museum Plantin-Moretus voor het eerst. Vol verwondering stond hij te kijken naar al die oude drukpersen. Wat moet het heerlijk zijn daarmee te werken, dacht hij. Toen hij met pensioen ging, kwam zijn droom uit. Hubert geeft elke week drukdemonstraties als vrijwilliger in het museum.

vrijwilliger Olesya

Olesya: "Het mooiste museum van heel de stad"

Vrijwilliger in de kijker

Nog vóór je het museumbezoek begint, voel je het enthousiasme van onze vrijwilligers al. Naast drukkers zijn er namelijk nog een heleboel andere vrijwilligers aan de slag in het museum. Zoals Olesya (37 jaar) die je elke vrijdag met een grote glimlach verwelkomt als gastvrouw.

Word vrijwilliger in het museum

Zou je ook graag aan het werk gaan in het beroemde atelier van Plantijn? Teksten zetten met loden letters van eeuwen geleden. Aan de zwengel draaien van een authentieke drukpers. En verwonderde bezoekers inwijden in de magische wereld van de boekdrukkunst?

Word vrijwilliger in het museum! Wij geven je alle nodige opleidingen, en jij deelt onze eeuwenoude passie met de bezoekers.

Sluit je aan bij ons vrijwilligersteam en stap mee in de voetsporen van de grote drukker Plantijn.

Ja, ik word graag vrijwilliger