foto: Filip Dujardin

Indrukwekkende leeszaal en functioneel depot

Over de architectuur

Restauratie en nieuwbouw van een leeszaal en depots.

Vooraf

Het Museum Plantin-Moretus heeft een grote collectie historische boeken, prenten, manuscripten en tekeningen. Tot 2016 lag een groot deel hiervan opgeborgen in het historische gebouw. Die opbergplaatsen zijn niet zo geschikt voor het conserveren van historische stukken. Er was dan ook nood aan een betere oplossing. NoAarchitecten bood hierop een antwoord met het museumdepot en een prachtige leeszaal.

Een doordachte voorgevel

Het nieuwe depot en de leeszaal liggen in een smalle zijstraat van de Vrijdagmarkt. Ze zijn verbonden met het museum maar hebben ook een aparte ingang voor de bezoekers. Blikvanger is de doordachte voorgevel, die al een beetje de functie van het gebouw verraadt. De gevel bevat geen ramen, behalve op het gelijkvloers. Op die manier beschermt het gebouw de collectie tegen het daglicht en voldoet het aan de strenge klimatologische eisen. Toch hield dit NoAarchitecten en kunstenaar Benoit van Innis niet tegen om een sprekende gevel te ontwerpen. De compositie van massief houten delen verwijst naar de vakwerkgevels van vroeger.

Rustgevende leeszaal

In de leeszaal wordt daglicht binnen getrokken via de ramen aan de straatkant en via een vanuit de leeszaal onzichtbaar glazen dak aan de achterkant van het gebouw. Materialen als bruin leder op tafels en muren, houten lambriseringen, zwart staal en terrazzo vloeren zijn gekozen in functie van een rustige en warme werkatmosfeer; ze refereren aan de technieken van boekdrukkunst en -binderij.