Maskers niet toegelaten op straat

Net binnen

Tijdens de donkere dagen van december luidt de avondklok van halfzeven tot zeven uur. Nadien mag niemand zich zonder licht op straat begeven. Nieuw is het verbod om gemaskerd de straat op te gaan. Helaas houdt niet iedereen zich aan deze maatregelen.

Antwerpen, 12 december 1585

Het gebod

12 december 1585, Christoffel Plantijn, Antwerpen
Nr. A 2010/I : 57, L 521 (1 kopie)
Bekijk de transcriptie hier >

Samenvatting

Bevelschrift van Frederick Perrenot, gouverneur, en het stadsbestuur om tijdens de donkere dagen niet zonder licht de straat op te gaan na het luiden van de avondklok van halfzeven tot zeven uur. Tevens geldt er een verbod gemaskerd de straat op te gaan.

Getekend Hendrik De Moy, stadssecretaris. 12 december 1585.

Wist je dat

Familie Granvelle

De oudere broer van Frederick Perrenot de Granvelle is kardinaal Antoine Granvelle, minister voor de Spaanse heersers Karel V en zoon Philips II. Hij is ook de adviseur van Margaretha van Parma, landvoogdes in de Nederlanden. Kardinaal Granvelle geeft de carrière van stadsdrukker Plantijn een stevige duw in de rug. Hij zorgt er in het Vaticaan voor dat Plantijn het privilege verwerft om in de Nederlanden vernieuwde katholieke gebedsboeken uit te geven.

Stadswapen in de bloemen gezet

Op dit gebod is het wapenschild van het markgraafschap Antwerpen afgebeeld, met een krans van rozentwijgen. Het houtblok bevindt zich nog steeds in de collectie van het museum (MPM.HB.8117).

Je kan de houtblokken hier bekijken.