Max Rooses: reconstructie van een verspreid archief

Max Rooses (1839-1914) was een belangrijk figuur binnen de Vlaamse cultuurgeschiedenis. Zijn papieren nalatenschap is vandaag verspreid over verschillende instellingen in Antwerpen: het Museum Plantin-Moretus, het Rubenianum, het Letterenhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Dit verspreide archief wordt nu, in 2020, volledig in kaart gebracht.

30.03.2020

Max Rooses

Max Rooses (1839-1914) was een belangrijk figuur binnen de Vlaamse cultuurgeschiedenis. Niet alleen schreef hij de eerste wetenschappelijke oeuvrecatalogus van Rubens, hij was ook de eerste conservator van Museum Plantin-Moretus, een belangrijke literatuurcriticus en een voorvechter van de Vlaamse beweging. Hij zetelde in talrijke commissies en verenigingen en drukte op die manier zijn stempel op de culturele en politieke ontwikkelingen in zijn tijd. Zijn rol binnen het Vlaamse culturele erfgoedveld is dan ook niet te onderschatten.

Een verspreid archief

De papieren nalatenschap van deze veelzijdige man is vandaag verspreid over verschillende instellingen in Antwerpen: Museum Plantin-Moretus, het Rubenianum, het Letterenhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Dankzij subsidies van de Vlaamse overheid, in het kader van de inhaalbeweging digitale collectieregistratie, wordt dit verspreide archief in 2020 volledig in kaart gebracht. Het project werd geïnitieerd door het Rubenianum in partnerschap met de overige drie bewaarinstellingen en Archiefbank Vlaanderen.

Volledig ontsluiten en deels digitaliseren

De archieven zullen nauwkeurig en uniform geregistreerd worden. We reconstrueren hun context en digitaliseren een selectie van de stukken, die als open data beschikbaar zullen komen op o.a. dams.antwerpen.be. Daarnaast willen we stukken die in andere collecties verzeild geraakten opsporen. De resultaten van het project delen we in een webtentoonstelling op archiefbank.be, via artikels in vaktijdschriften en als eindverslag in de projectenbank van FARO.

Deze overkoepelende ontsluiting maakt het archief van deze prominente figuur toegankelijk voor een breed en internationaal publiek en effent de weg voor diepgaander onderzoek binnen onder meer de (kunst)geschiedenis, letterkunde, politicologie en sociologie.

Oproep

Heb je weet van archivalia met betrekking tot Rooses in andere openbare of private collecties, dan zouden we dit zeer graag horen. Je kan contact opnemen met projectmedewerker Elise Gacoms via elise.gacoms@antwerpen.be.