foto: Victoriano Moreno

Nagenieten van de expo 'Komt een Italiaan naar de Nederlanden'

De expo 'Komt een Italiaan naar de Nederlanden' sloot op 6 maart 2022 de deuren, maar laat zijn sporen na. Goed voor het wat lees- en luisterplezier, wandelingen in de stad én een online roadtrip.

Verhalen die blijven

Jeroen Olyslaegers neemt je met zijn verhalen mee naar de zestiende eeuw van Guicciardini. Mohamed Ouaamari neemt Guicciardini met zijn verhalen mee naar onze 21ste eeuw.

Jeroen Olyslaegers' audioverhalen

bij de expo Komt een Italiaan naar de Nederlanden

Vlaams schrijver en columnist Jeroen Olyslaegers schreef elf meeslepende audioverhalen bij de expo. Hij loodst bezoekers op een unieke manier door de expo en staat stil bij een aantal topstukken.

Komt een Italiaan naar de Nederlanden - bijlage bij Gazet van Antwerpen

Curator Kris Geysen over het uitdenken en opbouwen van de expo. Auteur Mohamed Ouaamari over zijn 10 kortverhalen waarin hij de 16de-eeuwse Italiaan Guicciardini laat verrijzen in het Antwerpen van nu. Auteur Jeroen Olyslaegers over hoe hij de audiogids bij de expo heeft geschreven en opgenomen.

Online of offline op wandel met Guicciardini

Met een gids, op eigen houtje met de Erfgoedapp of virtueel vanuit je luie zetel. Met Guicciardini doorkruis je Antwerpen en de Nederlanden.

Komt een wandelaar naar Antwerpen

Ontdek de stad door de ogen van Guicciardini met twee wandelingen.

Restauratie Bononiensis - mei 2021

Dwars door de Nederlanden

bij de expo Komt een Italiaan naar de Nederlanden

Ga op online roadtrip door de Nederlanden en ontdek wat Guicciardini over jouw dorp of studentenstad schreef. Goed voor uren dwaal- en leesplezier.

Het boek 'Descrittione di tutti i Paesi Bassi'

Guicciardini beschrijft in dit boek alle steden van de Nederlanden. Hij beschrijft de economie, staatkunde, taal, flora, fauna en volksaard van de welvarende Nederlanden. Opvallend veel aandacht gaat naar zijn woonplaats Antwerpen.

Blader virtueel door het boek of lees een vertaling in het modern Nederlands. In 2021 heeft een groep vrijwilligers van het Museum Plantin-Moretus meegewerkt aan het ambitieuze plan om de tekst uit het centimeters dikke boek voor iedereen toegankelijk te maken.

Blader door 'Descrittione di tutti i Paesi Bassi'

Blader door de bestseller van de Italiaanse koopman Lodovico Guicciardini. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met kaarten, stadsgezichten en plattegronden.

Beschrijvinghe van alle de Neder-landen - een moderne vertaling

bij de expo Komt een Italiaan naar de Nederlanden

Lees een moderne vertaling van de Nederlandstalige uitgave van Guicciardinis bestseller ‘Descrittione di tutti i paesi bassi’.

Bye Bye Bononiensiskaart

Dit stadsplan van Virgilius Bononiensis laat Antwerpen zien op haar hoogtepunt, in 1565. Dit plan is de grootste en meest gedetailleerde plattegrond die we uit de zestiende eeuw kennen.

Het plan kreeg na een grondige conservatiebehandeling een ereplaatsje in de expo 'Komt een Italiaan naar de Nederlanden'. Momenteel is het plan terug naar ons depot voor welverdiende rust.

Bononiensis' Antverpia

plan van Antwerpen in 1565