vrijwilliger Olesya foto: Cédric Raskin

Olesya: "Het mooiste museum van heel de stad"

Vrijwilliger in de kijker

Nog vóór je het museumbezoek begint, voel je het enthousiasme van onze vrijwilligers al. Naast drukkers zijn er namelijk nog een heleboel andere vrijwilligers aan de slag in het museum. Zoals Olesya (37 jaar) die je elke vrijdag met een grote glimlach verwelkomt als gastvrouw.

vrijwilliger Olesya foto: Cédric Raskin

Olesya: “Ik heet alle bezoekers welkom in het grote huis van Plantijn. Ik geef ze uitleg over het plan van het museum, de verdiepingen en de tuin. Soms ook hoe de audiogids werkt. Of ik vertel hen over de tentoonstelling, wanneer er één is. Zodat ze op elke vraag een antwoord krijgen, en zich meteen thuis voelen.”

"Het is zo leuk om te mogen werken in het mooiste museum van heel de stad! Ik hou van de speciale atmosfeer in dit oude huis. Ik ben hier begonnen in oktober 2022 via een taalstage om Nederlands te leren. Die liep af eind januari. Daarna ben ik gebleven als vrijwilliger. Om zo mijn Nederlands te blijven oefenen, en ook mijn Frans."

vrijwilliger Olesya foto: Cédric Raskin

"Ik heb heel veel gelezen over het museum en over de familie Plantin-Moretus. Maar soms krijg ik een moeilijke vraag. Zo vroeg iemand me wie dat speciale bewegende videoportret in zaal 3 heeft gemaakt. Dat wis ik niet. Gelukkig kan ik rekenen op mijn collega's zoals Regina die hier gidst en op alles wel een antwoord weet."

"Soms is het ook grappig. Iemand vroeg me ooit of ik een leuk cafeetje wist, om een ijsje te eten na het museumbezoek. Ik heb die persoon dan de weg uitgelegd naar mijn favoriete café. Ik ben blij wanneer ik mensen kan helpen. En altijd heel fier wanneer ik zie dat er zoveel bezoekers komen."

Word ook vrijwilliger

Lees ook het verhaal van vrijwilligers Hanne en Hubert

vrijwilliger Hanne

Hanne: "Ik leerde drukken in het museum"

Vrijwilliger in de kijker

Hanne (29 jaar) werkt vandaag een jaar als vrijwilliger in het museum. Eerst hielp ze bij de registratie van het hedendaags archief van Hendrik Vervliet, daarna schakelde ze over naar drukdemo's.

vrijwilliger Hubert

Hubert: "Heel mijn leven drukker"

Vrijwilliger in de kijker

Toen hij 10 jaar was, bezocht Hubert (nu 67) het Museum Plantin-Moretus voor het eerst. Vol verwondering stond hij te kijken naar al die oude drukpersen. Wat moet het heerlijk zijn daarmee te werken, dacht hij. Toen hij met pensioen ging, kwam zijn droom uit. Hubert geeft elke week drukdemonstraties als vrijwilliger in het museum.

Word vrijwilliger in het museum

Zou je ook graag aan het werk gaan in het beroemde atelier van Plantijn? Teksten zetten met loden letters van eeuwen geleden. Aan de zwengel draaien van een authentieke drukpers. En verwonderde bezoekers inwijden in de magische wereld van de boekdrukkunst?

Word vrijwilliger in het museum! Wij geven je alle nodige opleidingen, en jij deelt onze eeuwenoude passie met de bezoekers.

Sluit je aan bij ons vrijwilligersteam en stap mee in de voetsporen van de grote drukker Plantijn.

Ja, ik word graag vrijwilliger