Overslaan en naar de inhoud gaan

Rubens, ontwerptekening drukkersmerk

Rubens schilderde niet alleen voor Balthasar I Moretus, hij tekende ook drukkersmerken. Dit ontwerp diende voor de titelpagina van het tweede deel van ‘Opera omnia’, een werk van de humanist Justus Lipsius.

Intense samenwerking

Rubens werkte vanaf 1608 nauw samen met de Officina Plantiniana, de drukkerij van Plantin en de Moretussen. Ze stond toen onder leiding van Balthasar I Moretus, een jeugdvriend van de barokschilder. Rubens ontwierp onder meer 24 titelbladzijden en maakte ook illustraties voor diverse boeken. Deze tekening was een onderdeel van de titelpagina voor het verzameld werk van de grote humanist en huisvriend Justus Lipsius.

 

Hercules en Constantia

Wat zien we? Een ontwerp van Rubens voor het drukkersmerk van het huis. Centraal symbool is de passer. Waarom een passer? Die heeft een vast en een ‘werkend’ been. Links symboliseert de Griekse held Hercules de labor, en rechts zien we Constantia, de standvastigheid. Het symboliseert dus perfect het bedrijfsmotto Labore et Constantia (door werk en standvastigheid) Zo’n geleerde beeldtaal is typisch voor het soort barokboek dat Balthasar en Rubens creëerden. Als de tekening de goedkeuring kreeg, werd ze gegraveerd en omgezet tot een drukklare kopergravure.

 

Presentboeken

Rubens werd voor zijn werk betaald en hij kreeg daarbovenop ook presentboeken in ruil. Onder meer daardoor kon hij zijn schitterende bibliotheek uitbouwen. 

 

Museum Plantin-Moretus

Unesco werelderfgoed

Slogan icons

Meld je aan voor de nieuwsbrief