Traditie #impressedbyplantin

door Sigrid Van Ranst

Schrijf een brief naar een kunstenaar van een houtblok naar keuze. Zo luidde de opdracht bij de cursus Schrijven aan de Academie van Temse. Hier lees je het werk van Sigrid Van Ranst.

Werkproces en resultaat

"Tijdens een overleg met het werkatelier "Waar zijn de woorden" o.l.v. Anne Provoost (in de academie van Temse) kwam de collectie houtblokken van het Museum Plantin-Moretus ter sprake. Ik ben tussen de collectie gaan kijken naar leuke links tussen mijn werk en het werk dat ik tegen kwam. Nadat ik deze gevonden had, is dit dan het resultaat. Ik heb er een pantoum van gemaakt aangezien ik daarmee het best tot uiting kon brengen wat ik wilde vertellen.

"Ik heb een kunstwerk uit de collectie gekozen dat het dichtst bij mijn eigen ideeën, interesses staat, waardoor ik er makkelijker een gevoel kon inbrengen. Ik heb gekozen om er een pantoum van te maken. Het lijnenspel, de rust en de eenvoud namen mij onmiddellijk volledig mee in de manier hoe ik mijn eigen werk ervaar."

Gebaseerd op het houtblok van Mattenbies.

Over de maker Sigrid Van Ranst

Ik ben Sigrid Van Ranst en ben leerling op de Academie van Temse. In 2020 ik het jaar gestart in de richting Fotokunst. Ik ben meestal dus meest van de tijd bezig met foto's, beelden, kadreren van ideeën en gedachten. Ik voelde al een aantal jaar dat het niet eenvoudig is om mijn kunst, mijn ideeën  te omschrijven in woorden  voor de kijker. Daarom heb ik mij dit jaar ook aangesloten bij het nieuwe Werkatelier 'Waar zijn de woorden' onder leiding van Ann Provoost.