Yvon Tordoir aka Rise One #impressedbyplantin

door Yvon Tordoir

Yvon Tordoir, aka Rise One, street artist, maakte in het barokjaar in 2018 een mural in de stad en in het Museum Plantin-Moretus. Hij inspireerde zich onder andere op de rijk geïllustreerde letters in de collectie houtsneden.

Werkproces en resultaat

Vanaf het begin had ik de bedoeling om me te laten inspireren. Ik wou meer doen dan gewoon iets te reproduceren of iets een-op-een te vertalen. Ik wilde mijn eigen ding doen, gebaseerd op iets uit het verleden van onze stad. Ik maakte een voorstudie waarbij ik een heel alfabet uittekende. Elke letter probeerde ik uit in verschillende vormen, werkend vanuit verschillende insteken. Uiteindelijk raakte ik gecharmeerd door de rijk geïllustreerde letters die je in Bijbels en andere oude boeken vindt. Je weet wel, de dikke hoofdletter van de eerste zin van een hoofdstuk die door de illustratie al een deel van het verhaal vertelt. Dat vond ik heel boeiend. En het past ook bij mij: met graffitiletters ben ik altijd al bezig geweest. Door trouw aan mezelf te blijven kwam ik uiteindelijk tot het speelse, maar ook gelaagde resultaat. Een reuzegrote mural met ‘Antwerpen’ in gouden, barokke letters, op de Eiermarkt in Antwerpen. Het was een heel parcours om tot het resultaat te komen, maar het was zeker de moeite waard.

Daar is het niet bij gestopt voor mij. Vorig jaar gebruikte ik hetzelfde lettertype voor een project in Los Angeles. Ik ben van plan om het te blijven gebruiken, op verschillende locaties. Zo wil ik het alfabet laten evolueren, altijd in combinatie met de plek zelf. Als ik ergens word gevraagd voor een werk dan stel ik mij een aantal vragen. Hoe ziet de stad eruit? Wat is de architectuur? Wat is de geschiedenis? Zo probeer ik de identiteit van een stad in mijn werk te steken. Niet alleen door de naam van de stad te verwerken in die murals, maar ook door kenmerken van die stad te laten terugkomen in de tekeningen. Dat levert veel lovende reacties op en daar ben ik blij om.

De mensen van het Museum Plantin-Moretus vroegen me of ik zin had een muurschildering te maken gebaseerd op hun grote collectie houtsneden. Ik was er welkom om in dikke boeken te kijken en op zoek te gaan naar interessante lettertypes. Eerst zag ik een lettertype dat ik niet anders kan omschrijven dan bloempotjes, niet echt mijn ding (glimlacht). Maar door te blijven bladeren en te blijven zoeken, en ook dankzij de gepassioneerde uitleg van de medewerkers, ging er langzaam maar zeker een wereld voor me open. Uiteindelijk vond ik mijn ding in afdrukken van ornamenten en in botanische afbeeldingen.

Ik ben heel blij dat ik mij heb kunnen verdiepen in de houtsneden. De identiteit van Antwerpen zit in mijn werk en dat vind ik leuk. Zo ben ik heel veel te weten gekomen over de stad. Daar is het mij om te doen: beter worden in wat ik doe door constant bij te leren. Ik wil evolutie zien in mijn werk en dan vind ik het belangrijk om te weten wat er in het verleden is gebeurd. Alleen op die manier kan je relevant werk maken, vind ik.

Gebaseerd op de houtblokken van sierinitialen.

Over de maker Yvon Tordoir

Ik ben heel visueel ingesteld. Op mijn twaalfde ben ik begonnen met graffiti, in de loop van de jaren heb ik er mijn beroep van kunnen maken. Ondertussen ben ik tien jaar zelfstandig muurschilder. Ik werk in opdracht: voor bedrijven, overheden en andere instanties en ik maak ook mijn eigen werk. Typografie heeft me daarbij altijd geïnspireerd, in mijn graffitiwerk heb ik daar altijd een grote focus op gelegd. Zo ben ik in 2016 bij Museum Plantin-Moretus terechtgekomen en hebben we samengewerkt naar aanleiding van de heropening van het museum.

website | Facebook | Instagram