Overslaan en naar de inhoud gaan
Geukens & De Vil

Finis Terrae

Het einde. Een begin.

Vijf jaar na de succesvolle tentoonstelling 'Ecce Homo', organiseert Galerie Geukens & De Vil opnieuw een grootschalige kunstwandeling in Antwerpen, rond één universeel thema: onze planeet.

donderdag 17 november 2022 tot zondag 26 februari 2023 van 10:00 tot 17:00

Koop je combi-ticket

Opgelet: het Finis Terrae combi-ticket staat onderaan de pagina.

  • Kies de datum van bezoek
  • Kies het uur van bezoek
  • Scroll door tot onderaan de lijst
  • Kies het ticket 'Finis Terrae combi-ticket'

 

 

Jede Strasse führt ans End' der Welt

Friedrich von Schiller, 1804

 

De kunstenaars

Fungus Anatomicus, Sofie Muller Courtesy Sofie Muller en Geukens & de Vil, Antwerpen

Sofie Muller

Sofie Muller (°1974) toont haar reeks Fungus Anatomicus (2022). Het zijn olieverfschilderijen op oude topografische kaarten van schimmels of fungi, waarbij Muller de correlatie met het menselijk lichaam onderzoekt. Muller gaat in dialoog met stukken uit onze vaste collectie: een selectie houtblokken met verschillende types paddenstoelen.

 

Klein salon (zaal 1)

Louis De Cordier; Metatron Core (2009) © David Samyn, Courtesy Louis De Cordier

Louis De Cordier

In het 'Groot salon' vormt de monumentale houten tafel de basis voor een installatie van Louis De Cordier (°1978). Rechts plaatst hij Metatron Core (2009), een bronzen geometrische figuur die constant naar zichzelf verwijst. Daarnaast vind je de reeks Time Tablets (2022). Elk kleitablet toont een variatie op de gulden rechthoek.

Groot salon (zaal 2)

Philip Aguirre y Otegui; Exodus (1998-2022) © David Samyn Courtesy Philip Aguirre y Otegui

Philip Aguirre y Otegui

In het tweede 'Groot Salon' (Zaal 3) plaatst Philip Aguirre y Otegui (°1961, Schoten) een spoor afgedankte en omgedraaide slippers, verzameld in Senegal in de jaren 90. Exodus (1998-2022) raakt een gevoelige snaar. Kijkend naar de ‘flip flops’ – in onze westerse blik een goedkoop wegwerpproduct – valt op hoe vaak deze hersteld zijn, en dus gekoesterd werden.

 

Groot salon (zaal 3)

Kris Martin, Directions 2022) courtesy Kris Martin

Kris Martin

Aan de zoldering van 'de winkel' hangt de sculptuur Directions (2022) van Kris Martin (°1972). De koperen wegwijzer met blanco pijlen verwijst enerzijds naar de enorme impact van de boekdrukkunst in de 15de eeuw. Anderzijds refereren de blanco pijlen naar het overaanbod aan informatie- en richtingsmogelijkheden, waardoor men de weg dreigt kwijt te raken.

De winkel (zaal 4)

Elise Peroi, Les Villes Invisibles (2021-2022) © Geukens & De Vil, courtesy Elise Peroi

Elise Peroi

In 'Huis de houten passer' (Zaal 6) staat de installatie Les villes invisibles (2022) van Elise Peroi (°1990). Geïnspireerd door het boek Vivre de paysage ou L'impensé de la Raison van François Jullien (°1951), onderzoekt Peroi – via het proces van weven – een allesomvattende visie op de wereld, waarbij alles dat ons omringt “n’est plus affaire de “vue”, mais du vivre”. 

 

Huis de Houten Passer (zaal 6)

Ana Torfs; When You Whistle, It Makes Air Come Out (2019) © Ana Torfs

Ana Torfs

In 'De opslagplaats' vult When you whistle, it makes Air come out (2019) van Ana Torfs (°1963, Mortsel) de kamer met een ritmische ademhaling. Soms luid en ruw, dan weer zacht, fluitend. Ritmisch verschijnen zinnen, passages uit het boek The Child’s Conception of Physical Causality van Zwitsers psycholoog Jean Piaget (1896-1980).

De opslagplaats (zaal 8)

Bilal Bahir, Gilgamesh et la fleur d'immortalité & Before the dome Courtesy Bilal Bahir & Berserk Art Agency

Bilal Bahir

In 'de proeflezerskamer' opent Bilal Bahir (°1988) onze westerse blik. Op de schouw verbeelden twee werken 'Utopia', op de tafel verbeeldt Dystopia vrouwelijke figuren. En dan is er nog een reeks die verwijst naar sprookjes: Gilgamesh, een verhaal uit de Soemerische tijd over het eeuwige leven, Nils Holgersson en het Beleg van Bagdad en ten slotte Hans & Grietje.

De proeflezerskamer (zaal 9)

Anne-Mie Van Kerckhoven, Anya Proportionnalit Gated (2022) © David Samyn, Courtesy Anne-Mie Van Kerckhoven

Anne-Mie Van Kerckhoven

In de kamer 'Justus Lipsius' zijn portretten te zien van verschillende filosofen, waaronder De stervende Seneca van Rubens. De mannelijke dominantie in deze ruimte diende als inspiratiebron voor De Tranquillitate Animi (2022), een in situ installatie van Anne-Mie Van Kerckhoven (°1951). Voor de ramen plaatst de kunstenaar Anya Proportionnalit Gated, waarbij vier genderloze vrouwen lijnrecht tegenover De vier filosofen komen te staan. 

Kamer 'Justus Lipsius' (zaal 11)

Nicolas Lamas, Planned Obsolescence (2019) © Philippe De Gobert, Courtesy Meessen Declercq

Nicolás Lamas

Oud en nieuw komen samen in 'De letterkamer' (Zaal 13) met de serie Planned Obsolescence van Nicolás Lamas (°1980). Kopieeraparaten en printers doen dienst als sokkel voor objecten die verwijzen naar verschillende tijdvakken zoals: (kopieën) van antieke bustes, fossielen of een menselijk bot. De werken treden in dialoog met de oude drukpersen in de aanpalende ruimte. 

De Letterkamer (zaal 13)

Over Finis Terrae

Kaap Finisterre, een granietheuvel gelegen in Galicië, vormde voor de Romeinen het einde van hun rijk en van de westelijke aarde, hun Finis Terrae. Vandaag is ons wereldbeeld ruimer, maar de begrenzing van onze maatschappij en hoe deze ooit aan zijn eind komt, is een vraag die de mensheid zich sinds haar ontstaan gesteld heeft. Van de Maya’s tot De Bijbel, van Maarten Luther tot Isaac Newton. Allen hadden ze hun eigen theorie die het einde der tijden zou voorspellen.

Meer dan ooit worden de begrenzingen van onze hedendaagse wereld blootgelegd. Globale noodsituaties zoals de klimaatcrisis, toenemend rechtsextremisme, wereldwijde bosbranden, de aanhoudende vluchtelingencrisis, COVID-19, stuk voor stuk doen ze ons stil staan bij de waarde van onze planeet en de normen in onze maatschappij. Daarnaast zet een crisissituatie ook geesten in beweging. Zo genereerde de corona-pandemie een verhoogd bewustzijn over het belang van gezondheidszorg en een groene omgeving,  en groepeerden doorheen de laatste jaren bottom-up bewegingen zich, zoals de klimaatjongeren, #metoo, Black Lives Matter e.a, om tegengewicht te bieden aan problematieken die jarenlang genegeerd bleven.

FINIS TERRAE heeft als doel een blik te werpen op (het einde van) onze wereld vandaag. Daarnaast wil de tentoonstelling eveneens de veerkracht van de mens, en de kracht van kunst in de verf zetten. FINIS TERRAE nodigt kunstenaars uit om een werk te creëren/tonen dat hun visie op het thema verbeeldt. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen jong en oud, man en vrouw, wit en van kleur, of tussen enige kunstdiscipline. Bewust wordt geopteerd voor levende, Belgische kunstenaars en kunstenaars die in België resideren. De tentoonstelling zal plaats vinden op een aantal unieke locaties, waaronder enkele erfgoedparels, doorheen de stad Antwerpen.

Net zoals ECCE HOMO zal ook dit project gelinkt worden aan HUMAN RIGHTS WATCH. Hierbij wordt gefocust op de divisie milieu en op de humanitaire gevolgen van klimaatverandering. 

 

 

Praktisch

Koop een FINIS TERRAE combi-ticket en bezoek alle locaties.

Aan de balie van het museum ontvang je in ruil voor je ticket een 'FINIS TERRAE stempelkaart'. Met deze kaart krijg je tot en met 26 februari 2023 ook toegang tot de andere twee betalende locaties: Snijders&Rockoxhuis en de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience.

Koop je combi-ticket

Opgelet: het Finis Terrae combi-ticket staat onderaan de pagina.

  • Kies de datum van bezoek
  • Kies het uur van bezoek
  • Scroll door tot onderaan de lijst
  • Kies het ticket 'Finis Terrae combi-ticket'

 

Ontdek alle deelnemene locaties en kunstenaars

Museum Plantin-Moretus

Unesco werelderfgoed

Slogan icons

Meld je aan voor de nieuwsbrief