Op drie van de vier kunstwerken staan dieren, en dat is geen toeval. Achter de tekeningen, schilderijen, beeldjes en tattoos van Jasper Van Gestel schuilt een omvangrijk dierenrijk. Getekend of geborsteld in eenvoudige vormen, en zijn kenmerkende strakke zwarte lijn. ‘Stuk voor stuk intuïtieve beelden, zonder er te lang over na te denken.'
Parallellen
‘De persoonlijke rondleiding door het museum was al inspirerend’, vertelt Van Gestel. ‘Maar als je daarna door de digitale collectie scrolt en blijft scrollen, besef je pas hoe enorm die is. Dan moet je onmiddellijk keuzes te maken.’ Van elk beeld dat hem aansprak, maakte de illustrator een schermafbeelding. Die beelden sloeg hij op in een aparte map.
In die selectie vond ik parallellen met mijn eigen werk. Stevige zwarte lijnen op een wit vlak. Niet te veel detail, maar zuiver de essentie. Dat soort beelden maak ik ook.
Uit de verzameling werkte hij vier illustraties verder uit: een balancerende hond, een schotel vissen, een kat met dansende muizen, en een exotische palmboom.
Waarom precies deze vier? ‘Gewoon op basis van aanvoelen. Ik ben van sterrenbeeld een weegschaal en weeg alles voortdurend af. Alles moet in evenwicht zijn. Dat maakt het niet makkelijk om beslissingen te nemen. Omdat ik zoveel twijfel, heb ik als beeldend kunstenaar een reflex ontwikkeld waarbij ik intuïtief de knoop doorhak en eraan begin. Dat was ook hier het geval.’
Herinterpretatie
‘De opdracht die ik me gaf, was de eeuwenoude beelden te vertalen naar mijn eigen beeldtaal. Hoe kon ik ze opnieuw interpreteren, in de wereld van vandaag?’ Die vertaling was vrij: de kat zat oorspronkelijk opgesloten in een kooi. De hond op de blokken is gebaseerd op een compositie van twee geometrische tekeningen uit een fysicaboek. En het bord met vissen is een uitvergroot detail van een bijbels tafereel.
De palmboom is bijzonder. ‘Die deed me terugdenken aan de goeie tijden vóór corona, toen je nog onbezorgd op een strand kon gaan wandelen. Ze heeft iets exotisch, als een verlangen om weer buiten België te geraken.’ Ze is voor de kunstenaar ook persoonlijk belangrijk: ‘zelf heb ik een gigantische tattoo op mijn rug, van boven tot onder. Met tijgers die met een mens aan het vechten zijn, en daarnaast twee hoge palmbomen. Die komen hier nu terug.’
Plantijn op je lijf
De opgeschrikte kat omringd door dansende muizen, werd uiteindelijk een tattoo. ‘Een heel cool beeld, vond ik meteen. Ik wilde er eerst een schilderij van maken, net als de andere drie. Een vriend zag dit ontwerp op mijn kladblok, en hij wilde al lang een tattoo van mij. Dus hij vroeg me die te plaatsen op zijn been. Als er straks een expo komt met deze werken, nodig ik hem mee uit. In korte broek.’
‘Ik ben nog maar zo'n anderhalf jaar bezig met tatoeëren’, vertelt Van Gestel. ‘Het is organisch gegroeid, als een verrassing. Een trein die ik had gemist, dacht ik eerst. Ik was al voorbij de dertig, en met tatoeëren start je als je twintig bent. Toen ik mijn rugtattoo liet zetten in Brabo's Hand Tattoo, stelde Younes, mijn tatoeëerder, voor om hier zelf mee aan de slag te gaan. Ik ben nu bij hem in de leer als apprentice, pik van de collega’s in de shop heel wat op, en tatoeëer er zelf één dag in de week. Ik voel dat ik met tatoeëren echt op mijn plek ben gekomen.’
Eén kladblok per maand
Op zijn website en Instagrampagina beleef je de diversiteit van Van Gestels oeuvre. ‘Ik maak geen fysieke tentoonstellingen, maar beschouw deze pagina's als mijn permanente digitale expo. Waar mensen mijn werk zien, maakt niet uit, áls ze het maar zien. Op mijn site staat alles door elkaar: tekeningen, schilderwerk, sculptuur en tattoos. In opdracht en vrij werk. Juist die variatie is zo boeiend.’
Al is er wel degelijk een verband. ‘Steeds meer denk ik na over de relatie tussen kunst maken, tatoeëren en toegepast werk voor klanten. Ik begin er meer de lijn in te zien en alles met elkaar te verzoenen. Als ik iets teken, kan dat resulteren in een schilderij of een tattoo. Of ze kunnen in elkaar overgaan. Alles start vanuit een eenvoudig beeld en vindt daarna zijn eigen weg.’
Ik heb een dik kladblok waar ik veel op teken. Per maand hou ik zo’n apart blok bij. Dat is danmijn inspiratiebron waar ik uit put, voor mijn opdrachten en mijn vrij werk. Ik kan daaruit perfect een pagina samenstellen met ontwerpen voor tattoos, of één met concepten voor schilderijen of voor beeldjes. Alles begint altijd vanuit dit blok.
Over de kunstenaar
Jasper Van Gestel (°1986, Turnhout) is illustrator, animator en tattoo artist. Hij studeerde af in 2005 aan Sint-Lukas, in de richting animatie. Doorheen de jaren kwam de nadruk meer te liggen op beeldvorming en design. Hij ontwikkelde zo zijn eigen, herkenbare beeldtaal.
Onlangs nog zag je zijn werk op straat, in de affiches voor de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid, een campagne van Stad Antwerpen. Hij werkte eerder ook in opdracht van o.a. De Morgen, Humo, StuBru, Lidl, BBDO en Fairtrade.