foto: Ans Brys

Brief 2 | Plantijn aan zijn dochter Madeleine

uit de expo Brieven van Plantijn

Kerstmis maakte Plantijn niet meer vrijgevig voor zijn dochter. De brief die hij haar op 25 december 1580 schreef, bracht haar niet de gehoopte hulp die ze van haar vader verwachtte.

fragment uit de brief van Christoffel Plantijn aan zijn dochter Madeleine, 25 december 1580

Nochtans, mijn dochter, kijk naar de waarheid van wat ik je altijd voor ogen heb gesteld over onze toestand: die is niet anders geweest dan in voortdurende arbeid en zuinigheid of spaarzaamheid van wat ons mogelijk is, ons van nature tevreden te stellen, zonder bedacht te zijn op de grootheid van onze naam of manieren om anders te doen. Want we hebben van onze ouders nooit iets anders gekend dan lasten en kosten. We zijn ons huishouden gestart met alleen het werk van onze handen en door allerlei voorvallen zijn we verschillende keren opnieuw moeten beginnen. Uiteindelijk zijn we rekenschap verschuldigd en staan we in dienst van een ander. Dat zijn we nog altijd in grotere mate dan je denkt.

Beluister het fragment

Museum Plantin-Moretus · Brieven van Plantijn | 2 - Het leven is hard werken

Dit fragment werd ingelezen door Hamza El Bouhattoui, een Antwerpse jongere die vandaag de dag aan zijn toekomst bouwt in deze stad.

We vroegen en kregen medewerking van Habbekrats vzw en de Berchemse school Sint-Willibrord-Heilige Familie.

Een brief uit deze expo

Brieven van Plantijn

Focus-expo

Plantijn was een eersteklas netwerker. Via brieven hield hij contact met vrienden en zakenpartners. Lichten zijn brieven een tip van de sluier op over wat Plantijn écht dacht?