de Biblia Regia of koninklijke Bijbel in vijf talen foto: Filip Dujardin

De koninklijke Bijbel in vijf talen - Arias Montanus

Plantijns absolute meesterwerk: een bijbel uit acht delen in vijf talen.

‘Christoffel Plantin, terecht beroemd om zijn drukkunst, die alle andere kunsten doet leven. Zijn sterke intelligentie en bewonderenswaardige kennis, zijn noeste werkkracht en inspanningen, zijn nauwgezetheid in wat dan ook. Alle lof schiet tekort.’ - Voorwoord Montanus in Biblia sacra

Arias Montanus (1527-1598)

De theoloog coördineert vijf jaar lang, elf uur per dag, de uitgave van de Biblia regia. Aan Filips II schrijft hij: 'Hier wordt in één maand meer tot stand gebracht dan in Rome in een jaar.' Montanus en Plantijn worden goede vrienden. Zelfs wanneer Filips II hem in 1575 naar Spanje terugroept om de bibliotheek van het Escorial uit te bouwen blijft hij brieven schrijven met Plantijn en Jan I Moretus.

Biblia regia - Biblia polyglotta

Met de financiële steun van Filips II realiseert Plantijn zijn absolute meesterwerk: de meertalige Biblia polyglotta of Biblia regia. Het werk bestaat uit acht delen: vier delen met het Oude Testament, een met het Nieuwe Testament en drie delen ‘Apparatus’ of commentaren. De bijbeltekst zelf is gedrukt in vijf talen: Latijn, Grieks, Hebreeuws, Chaldeeuws en Oud-Syrisch.

Topwerk

Biblia regia, C. Plantin, 1568-1572