werken in het museum voor heropening foto: Ans Brys

De opstelling van het nieuwe museum is bekend

Nog meer dan voorheen zal het huis, de uitgeverij en de familie tot leven komen.

28.06.2016

Ontmoet Christoffel Plantin, zijn familie, zijn vrienden en zijn werknemers

Beneden ontmoet de bezoeker de veelzijdige Plantin als familieman, bedrijfsleider, zakenman en drukker van topdrukwerk. Plantin sticht in 1555 één van de grootste uitgeverijen, de Officina Plantiniana. Het is een succesvolle boekenbusiness die zich onderscheidt van de concurrentie door kwaliteit in vorm en inhoud. Zijn bedrijf is een familiebedrijf waarin zijn dochters op jonge leeftijd meedraaien. Plantin is een gewiekst zakenman en een goed bedrijfsleider. Met de verkoop van kant, globes en kaarten spreidt hij zijn risico’s en hij houdt stand in woelige tijden.

Plantin is de geliefde uitgever van wetenschappers en humanisten. Hij daagt hen uit om met hem, betere en nauwkeurigere wetenschappelijke werken te publiceren. Kiliaan legt op de Vrijdagmarkt de basis van het Nederlandstalige woordenboek en met de Nederlandstalige uitgave van Valverde worden de ‘barbiers en chirurgijnen’ op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in de geneeskunde. Kaarten van Ortelius gaan over de toonbank en met de uitgaven van Lobelius, Dodoens en Clusius krijgt de botanica of plantkunde een boost. In het ‘Tiende’ pleit Simon Stevin voor het decimaal stelsel en eeuwen later inspireert dit werk Jefferson bij het vastleggen van de dollar.

Een uitgeverij die de wereld mee vorm geeft

Boven ligt de focus op de uitgeverij waarmee Plantin en zijn nazaten Antwerpen op de kaart zetten. In vier thema’s  - taal, wetenschappen, religie en mens en maatschappij - komen de belangrijkste realisaties aan bod. De grootste schrijvers en wetenschappers vinden hun weg naar de Vrijdagmarkt in Antwerpen. Plantin verspreidt hun ideeën internationaal.

De opstelling zet 10 topwerken in de kijker, echte bestsellers die hun stempel drukten op de geschiedenis. Denk maar aan de kaarten van Ortelius of de wiskundige werken van Stevin.

Plantin is een trendsetter in vormgeving. Hij creëert een nieuwe markt voor boeken geïllustreerd met verfijnde kopergravures. De Fransman introduceert een variëteit aan elegante Franse lettersets in de Zuidelijke Nederlanden, zoals de Garamond. Dit lettertype is vandaag op elke computer te vinden. Kleinzoon Balthasar ontwikkelt met zijn jeugdvriend Peter Paul Rubens de lay-out van het barokboek.