Het Museum Plantin-Moretus ging op zoek naar creatief talent dat met de eeuwenoude collectie houtblokken nieuw werk maakte. Maar liefst 105 grafici stelden zich kandidaat. Een jury maakte een selectie. Dit zijn de twintig kunstenaars van The Print Project:
Ann Maelfeyt van la fille du bord de mer
Geïnspireerd op de houtsnede van een egelvis
"Ik ben als een sponsdier, dat alles om zich heen opslorpt om het in een andere vorm weer aan de wereld terug te kunnen geven."
Ann Maelfeyt (45) is grafisch ontwerpster en zelfstandig vormgever van beroep. Ze behaalde haar master Beeldende Kunsten - Grafische vormgeving in Sint Lucas Gent. Met meer dan 20 jaar ervaring op de teller als art director in verschillende communicatiebureaus, focust ze sinds 2015 ook op eigen werk als zelfstandige. Ann groeide op aan de Noordzee en is ook vandaag nog een rasechte fille du bord de mer. Ze woont met haar partner en dochters in De Haan, en sprokkelt prenten, designobjecten en andere curiositeiten als een volleerd strandjutter. Dat doet ze onder het motto ‘eyes wide open’: blijven rondkijken, alles wat je ziet kan je inspireren.
@ann_maelfeyt
www.la-fille-du-bord-de-mer.be
Broos Stoffels
Onder andere geïnspireerd op de houtsnede 'Jonas wordt in zee geworpen'
"Ik heb me laten inspireren door onze gemeenschappelijke naam ‘Stoffel’. Sint-Christoffel is de beschermheilige van de reizigers. Ik wou reizen dan ook als centraal thema gebruiken, en heb uit de gigantische collectie houtblokken verschillende zeetaferelen gebruikt om een collage te maken van een boot. Deze lijkt op het eerste zicht te kloppen, maar in detail klopt het perspectief niet en gaan de zeilen alle kanten uit. Ik vind het fijn om iets nieuw te ‘knutselen’ met deze schat aan beeldmateriaal en om de kenmerkende texturen in elkaar te laten overvloeien. Het leek mij een fijn idee om het ontwerp als een samenwerking te zien tussen meerdere Stoffels."
Broos Stoffels is grafisch ontwerper en art director, gevestigd in Brussel. Hij studeerde in 2014 af aan de academische grafisch ontwerp opleiding van Sint-Lucas Gent en liep vervolgens stage bij Studio HelloMe in Berlijn. Broos ontwerpt analoge en digitale media en is geïnteresseerd in de overlap tussen beide domeinen. Met zijn geëngageerde aanpak gaat hij steeds op zoek naar visuele systemen die hij toepast binnen huisstijlen, publicaties, campagnes, scenografieën en websites.
@broosstoffels
www.broosstoffels.be
Daan Gielis
"Ik ben op zoek gegaan naar alle afstervende, naar beneden hangende bloemen in de collectie. Dat gaat verder op een al bestaan werk van mij, en ik vond dat ook een mooie analogie met al de, moedwillig of niet, vergeten verhalen uit de geschiedenis. Een kort leven dat afgebeeld wordt op het punt dat het bijna afgelopen is."
Dennis Deckx
Ondermeer geïnspireerd op de houtsneden van dieren
"Ik heb voornamelijk gewerkt rond het verhaal van Herakles en zijn 12 opdrachten. Deze opdrachten waren vooral het doden van mythische wezens en dieren. In mijn print heb ik deze 12 opdrachten samengebracht in één groot beeldverhaal. Ik heb de focus vooral gelegd op de vorm en de essentie van de figuren. Het beeld is opgedeeld in 5 lagen. Op deze manier ontstaat een systeem van orde in het eerder drukke tafereel. Ik heb bewust het beeld heel druk gemaakt als ode aan de periode van de houtblokken en de horror vacui (angst voor de leegte en de onzekerheid van de mens). Dit sluit dan ook perfect aan bij het verhaal van Heracles omdat hij ook niet zeker is dat hij deze moeilijke opdrachten kan volbrengen."
Dennis Deckx (1996) is een illustrator en grafisch ontwerper gevestigd in Antwerpen. Hij heeft een bachelor in illustratie en behaalde in 2020 zijn master in visual arts aan Sint Lucas Antwerpen. Zijn werk is een combinatie van zowel illustratieve als grafische elementen. Grid designs worden doorbroken door speelse illustraties en vormen de basis van zijn ontwerpen. Op deze manier zoekt hij naar evenwicht en essentie.
Dzia
Geïnspireerd op houtsneden van dieren
Dzia is een Belgische muralist, druk bezig met het voorzien van een fauna-toets aan muren over de hele wereld. Dzia toont voornamelijk wilde dieren - vossen en vogels lijken terugkerende favorieten te zijn. Zijn unieke stijl creëert een mozaïek van kleuren volgens de contouren van de vorm van het dier. In zijn meer recente werk voegt Dzia tonale schakeringen binnen elk gedefinieerd gebied toe, waardoor een gevoel van volume wordt toegevoegd aan de figuren. Zijn werk brengt dieren terug in een stedelijke omgeving en geeft ze weer in gedurfde, geometrische lijnen.
Edouard Schneider
Geïnspireerd op de geometrische vormen uit de collectie
De feiten: Edouard Ernest Emile Victor Schneider werd in 1995 geboren in Moeskroen. Tekenender is allicht dat Edouard iets heeft met bananen — in die mate dat hij ooit een groot gebouw vol spoot met banaansjablonen. Maar misschien nog relevanter is dat Edouard meester graficus is, inwoner van een wereld waarin typografie zich in het bold buigt naar optische illusie, waarin ritmiek de regelmaat bepaalt van de grafiek. Edouard grossiert in geometrische spielerei, die kunst grafisch maakt en grafiek kunst, zoals de patronen, grids en texturen die hij maakte voor zijn solo expo in Galerie Rufus in Gent. Als helft van ontwerpbureau Letterlik lettert hij voor klanten, doet hij het niet dan ontwerpt Edouard in zijn hoedanigheid expomuren vol met eigen werk.
@edouard.schneider
@letterlik
www.edouardschneider.be
Esther Vandenbroele
Geïnspireerd op de houtsneden van natuurverschijnselen
"De collectie houtsnedes van het museum hebben in functie gestaan van een tekst of een verhaal. Deze teksten zijn in het archief niet meer aanwezig waardoor ik mijn eigen context kon creëren. Tijdens mijn zoektocht door het archief heb ik de beelden bijgehouden die mij inspireerden omwille van hun mysterieus karakter. Deze houtsnedes heb ik samengezet en kregen een nieuwe betekenis. Daarrond heb ik een verhaal opgebouwd. Zo ontstond de legende van de monsterlijke slang die zijn weg volgt, kronkelend door een ruwe, ongetemde wereld waarin het landschap in gevecht is met het wezen. Ik vergelijk mijn onderzoek naar de betekenis in de beelden met hoe wij vandaag omgaan met de waarheid. We hebben geen eenduidig beeld meer van de realiteit en plukken hier en daar informatie uit bronnen rondom ons. Met die informatie vormen we onze eigen realiteit. Als gevolg beginnen we ons als wezens versnipperd te voelen, in een wereld van informatie en theorieën. Aan de hand van verhalen die we er zelf van maken, proberen we weer zin te geven aan de realiteit. Zo ontstaat er terug een cultuur van mythologie."
Esther Vandenbroele is beeldend kunstenaar en grafisch ontwerper uit Antwerpen. Samen met Arne Wastyn richtte ze Puma Press op, een artistieke ontwerpstudio. Hun ontwerpen vertrekken vanuit een voorliefde voor drukkunst. Daarmee gaan ze aan de slag in hun eigen zeefdruk atelier. Hun stijl kenmerkt zich door abstracte vormen en het brutale gebruik van kleuren. Deze experimenten uiten zich in posters, prints, publicaties of toegepaste doeleinden.
Floris Van Opstal
Geïnspireerd op de houtsnede van een schubdier
"Ik was geïnspireerd door het feit dat de grafisten vroeger alles op één blok wilden krijgen en daardoor ook beperkt waren door de grootte van het blok. Zo heb ik het voorbeeld met het gordeldier genomen waar deze in twee is gehakt, omdat die anders niet op de blok paste. Hier kreeg ik het idee dat de ruimte tussen lijf en de staart volledig in te vullen valt met je fantasie. Hierdoor heb ik een digitaal patroon penseel gemaakt met de oorspronkelijke vorm/patroon van de schubben van het dier, en kwam ik zo op het idee van de plooiballon hond."
Het jachtterrein van Floris Van Opstal ligt in de thrift shop en op de plaatselijke rommelmarkt. Hier gaat hij op zoek naar karakteristieke decoratieve vormen en objecten. Deze worden letterlijk en figuurlijk opengetrokken zodat er een nieuwe beeldtaal ontstaat. Het combineren van oude en nieuwe technieken, waardoor deze eerste niet verloren gaan, boeit hem dan ook enorm. Deze bedachtzame zoektocht schept een aangenaam evenwicht met zijn jachtige leven als freelancer in de reclamewereld, waar ideeën en concepten slechts van korte duur zijn.
Geertrui Storms
Geïnspireerd op onder andere de houtblokken van versierde letters
"Voor dit ontwerp ben ik in de online collectie van Plantin-Moretus gedoken en heb ik mij laten inspireren door klassieke lettervormen en illustraties van bloemen. Ik wilde een spanningsveld creëren tussen ornamentele en modernere lettervormen en hiervoor ben ik vertrokken vanuit de opmaak van een speelkaart. Vandaar ook de letter Q. Niet alleen een elegante en veelzijdige letter, maar ook een knipoog naar de Queen in het kaartspel. Het eindresultaat is een ambigram die het contrast tussen strak en gedetailleerd illustreert en een mooie verwijzing naar de zoektocht die ik in mijn eigen werk voer."
Geertrui is zelfstandig grafisch ontwerper en lettering artieste op freelance basis. Tijdens haar studies ontdekte ze de liefde voor letters en reisde ze helemaal naar de andere kant van de wereld om in Melbourne aan 'Old School New School for Design & Typography' een opleiding letterontwerp te volgen, van toewijding gesproken! Ze houdt van de afwisseling die het freelancer leven met zich meebrengt; van raamtekeningen, murals en magazinevormgeving tot logo en poster ontwerp, ze doet het allemaal met evenveel goesting en enthousiasme. Ondanks de verscheidenheid aan mogelijkheden blijft ze witte letters op zwarte achtergronden nog steeds het aller-allermooiste vinden. Haar ultieme droomopdracht is dan weer mogen meewerken aan het redesignen van logotypes zoals Coca-Cola of Ford. Haar motto: Dream big or go home.
@stormscreative
www.stormscreative.be
Gilles De Brock
Ondermeer geïnspireerd op de houtsneden van bloemen
"Het uitgangspunt van de print was objecten die dingen vast kunnen houden, omdat in bijna alle houtblokken naar mijn idee esthetiek een bijzaak was en de voornaamste taak informatie op slaan was ben ik gaan spelen met objecten die fysiek dingen vast kunnen houden. Toen ontstond er een visuele grap omdat die objecten vaak ook weer gedecoreerd werden en vanuit vond ik het interessant om het contrast met een modern object voor het bewaren van iets op te zoeken."
De rode draad doorheen het werk van art director en ontwerper Gilles de Brock is "de beperkingen van het medium". Gilles is psychedelisch in kleurkeuze en compositie en creëert werk voor trouwe klanten, die hem het vertrouwen en de vrijheid geven die hij nodig heeft om te experimenteren. Gilles heeft samengewerkt met Nike, Metahaven en recentelijk Adidas en hoopt zijn eigen reflecties over een onderwerp over te brengen op manieren die de klant misschien niet eerder heeft overwogen.
@gillesdebrock
www.gillesdebrock.nl
Gwen Vanderstraeten
Geïnspireerd op de houtsneden met mensen
“Initieel dacht ik te werken met de houtblokken van botanische prenten, omdat die zo mooi zijn. Tot, tijdens het doorspitten van de collectie, mijn aandacht werd getrokken door de afgebeelde mensen. Ik voelde me geïnspireerd door hun anatomie (die niet altijd correct is afgebeeld) en hun houdingen. Ik besloot daarmee aan de slag te gaan. Omdat ik de focus extra wou leggen op die soms vreemde anatomie en bijzondere houdingen heb ik alle personages ontdaan van hun kleding en attributen. Zo komt het dat mijn werk een compositie is geworden van naakte personen.”
Gwen Vanderstraeten oftewel Mellon is een freelance illustrator, wonende en werkende in Antwerpen. Ze levert editorial werk voor allerlei magazines en kranten, alsook werkt ze aan grotere illustratie opdrachten voor de commerciële, culturele als nonprofit sector. Verder maakt ze illustraties voor verschillende uitgeverijen, voor boekomslagen, binnenwerk en volledige (kinder)boeken. Ze daagt zichzelf graag uit met verschillende technieken en aanpak, waarbij het eindresultaat toch herkenbaar Mellon blijft. Haar werk kenmerkt zich door veel kleur en detail.
Isabelle Le Tutour
Geïnspireerd op de houtsneden van gebouwen
Isabelle Le Tutour (1997) is een kunstenares uit Antwerpen. In 2019 behaalde ze een bachelor in Illustratieve vormgeving gevolgd door een master Beeldende kunsten. Vanuit strakke vlakken, restruimtes en een grote liefde voor kleur maakt ze collages, schilderijen en driedimensionaal werk. Haar werken zijn een combinatie van beelden gecreëerd uit fascinatie voor waarneming van gebouwen, objecten en ruimtes om zich heen en vrije illustraties.
Jorre Logghe
Jorre Logghe is een grafisch ontwerper afkomstig uit Brugge. in 2019 behaalde hij zijn bachelor grafische vormgeving aan Luca School of Arts te Gent. Hij is geïnteresseerd in de verwijzende mogelijkheden van het ornament en patronen, die hij vanwege dit potentieel regelmatig gebruikt in zijn praktijk. In zijn werk gaat hij op zoek naar een heldere vertaling van de inhoud in beeld, waarbij het voorgestelde vaak veel mogelijkheden tot associatie biedt.
@jorrelogghe
www.jorrelogghe.com
Joud Toamah
Geïnspireerd op de houtsnede van de slaapbol (MPM.HB.04285)
"In mijn grafisch werk ben ik vaak geïnspireerd door organische vormen, composities en lijnen die tussen orde en chaos bewegen. Het werk bestaat uit verschillende lagen van emoties en verhalen. Deze poster is een interpretatie van een houtblok uit de bloemen collectie van de museum. Een onderzoek naar de complexe constructies van de zachte en scherpe lijnen uitgesneden in de blokken."
Joud Toamah (SY) is een interdisciplinaire grafisch ontwerper en kunstenares gevestigd in Antwerpen, België. Ze studeerde af met een bachelor in grafische vormgeving en master in de beeldende kunsten aan Sint Lucas Antwerpen 2019. Ze werkt momenteel aan verschillende ontwerpopdrachten en samenwerkingen. Tegelijkertijd verkent ze met haar persoonlijke werk nieuwe visuele paden als kunstenares en beeldend onderzoeker. Ze is vooral geïnspireerd door poëtische ontmoetingen van persoonlijke archieven in digitale en organische contexten.
www.cargocollective.com/joudtoamah
Lisa Reckeweg aka lmrgraphic
Geïnspireerd op de houtsneden van geometrische figuren, sierlijsten en letters
"Browsing through the historic woodcuts of the archive there is a large amount of beautifully decorated frames to be found. They are an indication of a person, an object, a subject—without actually showing it. The poster visualizes the fascination for the unknown, the unshown: What lies beyond the wodden blocks of the archive? Which memories are forgotten or were never preserved at all? These blind spots of the archive leave space for our personal imagination. Inspired by the richly ornamented initial letters, the poster combines geometric shapes and organic lines into a typographic composition. Printed on translucent material the design merges with the world and mind of each viewer."
Lisa Reckeweg is een grafisch ontwerper uit Duitsland. Na haar studie aan de hogeschool in Aken werkte ze als freelancer in steden als Frankfurt, Düsseldorf en Rotterdam. Ze is er trots op dat ze sinds 2019 gevestigd is in Antwerpen, waar ze de Master in Beeldende Kunst aan de Koninklijke Academie volgt. Haar werk is sterk gericht op typografie. Hoewel ze gelooft in conceptuele vormgeving, is elk van haar projecten het resultaat van een voortdurende verkenning van nieuwe methoden en technologieën.
@lmrgraphic
www.lisareckeweg.com
Loulou Joao
Geïnspireerd op de houtsneden van fantasiewezens en anatomie
"Voor ik door de collectie ben gegaan, las ik 'The Transformation of Silence into Language and Action' van Audre Lorde. Hierin praat deze over stilte, hoe de dood de ultieme stilte is en hoe deze stilte een bedrog is naar zichzelf toe, buiten angst geeft het niets. In het doorbreken van die stilte zit dan ook een bron van kracht. Het kan angsten overwinnen, geeft je de mogelijkheid om trouw te zijn aan je eigenheid en banden te leggen met anderen. Voor dit werk koos ik dan ook om de Black Venus te gebruiken. Zij deed haar debut in het begin van deze zomer in mijn kortfilm Birth of the Black Venus gebaseerd op het eerste hoofdstuk van Sabrina Strings - Fear of the Black Body. Hierin kaartte ik reeds de gevaren aan van onderrepresentatie en het wegcijferen van Afrikaanse diaspora doorheen de geschiedenis. In dit nieuwe werk 'The Black Venus Breaking Her Silence' krijgt ze de opportuniteit de doodsangst te overstijgen en haar bestaan kenbaar te maken."
Loulou João is een afrobelgische 3d illustrator en animator. Vanwege haar gemengde roots ontwikkelde zij een interdimensionaal wereldbeeld. Hierdoor benadert ze politieke, culturele, sociaaleconomische en historische aspecten van de blanke wereld op een analytische manier. Ze onderzoekt hoe blanke superioriteit wordt gehandhaafd en hoe het haar eigen identiteit en positie binnen deze maatschappelijke bepaalt. Ze probeert een ander licht te schijnen op de vertelling en weergave van zwarte vrouwen. Ze ziet zwartheid als een technologie. Door gebruik te maken van 3D-software visualiseert ze haar eigen werkelijkheid. Een digitale wereld die bestaat uit snoep gecoate squishy plastic voorwerpen. Binnen deze realiteit kan ze zich concentreren op de uitdrukking van haar eigen ware zelf zonder enige constructies die haar zwaar belasten. Dan kan ze haar eigen veilige ruimte maken, waar ze de kans krijgt om na te denken over de worstelingen waarmee ze wordt geconfronteerd in de fysieke wereld.
Lysandre Begijn
Geïnspireerd op de houtsnede van een plant
Na haar studies psychologie, beeldhouwkunst en mixed media, is Lysandre Begijn beginnen schilderen. Haar werk, daar best omschreven wordt als intallatiekunst, belichaamt een sterke band tussen psyche en kunst. Een aanzienlijk deel van van haar oeuvre neigt naar het figuratieve. Gezichten of maskers is wat meteen in je opkomt. Aan de basis van deze kleurrijke ‘gezichten’ is een assemblage van abstracte, plat geschilderde vormen en stukjes textielmateriaal. Sommige composities zijn volledig opgebouwd uit textiel. Dit spel van structuren en lagen suggereert continue beweging, een onthulling in wording.
Nina Vandeweghe
"Ik koos voor dit houtblok omdat het oog me deed denken aan die typische afbeeldingen waarbij geschreven staat, ‘God ziet u’. Ik hou van iconografische en symbolische afbeeldingen. Bij het ontwerpen richtte ik me vooral op het grafische en het symbolische aspect. Ik wilde het motief eerder speels uitwerken dus zocht ik naar een link en kwam uit bij het spelletje ‘Ik zie ik zie wat jij niet ziet.’ of ‘I spy with my little eye’, in het Engels."
Nina Vandeweghe creëert fascinerende visuele werelden, bevolkt door een mengelmoes van bizarre, grappige en soms ronduit groteske figuren, temidden van schijnbaar onzorgvuldig achtergelaten papiersnippers, verfspatten en krachtige lijnen. De kleurrijke personages hebben lange ledematen en reusachtige handen waarmee ze zich, druk gesticulerend en grimassen makend, een weg banen door het dagelijkse leven. Haar werken, in een mix van technieken en materialen, zijn nauwkeurige observaties van de mensheid met al zijn fouten, zorgen, ambities en emoties, aangevuld met Nina's persoonlijke ervaringen en gevoelens, altijd doorspekt met veel humor en relativering: het leven is één grote, intense ontdekkingsreis en een achtbaan van emoties.
@ninavandeweghe
www.ninavandeweghe.be
Ruben Vandennieuwenborg
Geïnspireerd op de houtsnede van de ijsduiker
Ruben Vandennieuwenborg (1995) is een grafisch vormgever gevestigd in Gent. Hij studeerde in 2018 af als Master in Grafisch Ontwerp aan de LUCA School of Arts Gent. In zijn praktijk probeert hij zichzelf als ontwerper in vraag te stellen, door de structuren van het proces bloot te leggen en afstand te nemen van zijn eigen auteurschap. Ruben heeft een voorliefde voor automatisch design, waarbij de computer bepaalde keuzes overneemt en zo verschillende ontwerpen genereert.
Tom Tosseyn
Geïnspireerd op de houtsneden van geometrische figuren en gebouwen en deze plattegrond in het bijzonder
De Antwerpse graficus Tom Tosseyn heeft een cult-navolging met zijn conceptgestuurde werk, de kunst van verheven subcultuur. Met meer dan 15 jaar ervaring in de mode, hij staat bekend om het leveren van een onderscheidende esthetiek geherdefinieerd door complexe lijn, op onderzoek gebaseerde typografie, en directionele boodschap. Tom combineert grafische details, de kenmerk van zijn identiteit, met innovatief ontwerp om te creëren statement kunstwerk zoals logo, typografie en totaal concept in de kunst-, mode- en muziekindustrie.