Beeld uit het atelier van Philip Aguirre y Otegui

Philip Aguirre y Otegui | L'invitation au voyage

Philip Aguirre y Otegui schenkt een selectie grafisch werk aan het Prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus. Een uitgelezen aanleiding voor het Museum Plantin-Moretus om in nauwe samenwerking met de kunstenaar een tentoonstelling te presenteren.

+++ WEGENS SUCCES VERLENGD T/M ZO 19 FEBRUARI 2023 +++

Leuk om weten: op zaterdag 18 februari is Philip Aguirre zelf aanwezig in de expo van 13 tot 15 uur en van 16 tot 17 uur.

Veelzijdig kunstenaar Philip Aguirre heeft de voorbije 40 jaar een rijk oeuvre opgebouwd in diverse kunstdisciplines. De focus op tekenen vormt de start van zijn denkproces, maar technieken zoals etsen en houtsneden komen ook vaak aan bod in zijn werk. Verschillende tekeningen en sculpturen in de expo zijn aan elkaar gelinkt, je ziet er zo het creatieproces in. De expo nodigt je uit om rond te dwalen in een soort kunstenaarskabinet.

Maatschappelijk engagement en thema's rond watersnood en -overlast, immigratie en vluchtelingen lopen als leidraad door de expo. Ook het verhaal van Afrika krijgt zijn plaats. Museum Plantin-Moretus, dat sinds de prille 16de eeuw een plaats van creatie, diverse technieken en engagement is geweest, is dan ook de perfecte plek om het werk van de hedendaagse kunstenaar te ontdekken.

In de expo krijg je een mooi beeld van de veelzijdigheid van Philip Aguirre y Otegui: verschillende kunstdisciplines, grote thema's die doorheen zijn carrière aanwezig zijn en de plaats van zijn grafisch werk binnen zijn oeuvre.

Schenking aan het museum

Philip Aguirre schenkt een selectie grafisch werk en tekeningen uit zijn oeuvre aan het Prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus. Deze schenking betekent een waardevolle aanvulling voor de verzameling moderne prenten en tekeningen van het Prentenkabinet. Het brede pallet aan disciplines dat hij beoefent, de grote thema’s die doorheen zijn carrière aanwezig zijn en de plaats van zijn grafisch werk binnen zijn oeuvre zijn hier duidelijk te zien.

Publicatie

Philip Aguirre y Otegui is vooral bekend om zijn sculpturen, installaties en monumentale werken in de openbare ruimte. Zijn uitgebreide oeuvre van tekeningen en grafische werken is veel minder bekend.

Een selectie van dit minder bekende werk wordt gepresenteerd in een nieuw boek dat verschijnt ter gelegenheid van deze expo.

Philip Aguirre. L'invitation au voyage (EN-FR-NL-SP)
Works on Paper

softcover
Uitgeverij Mercatorfonds
ISBN 978-94-6230-335-5

Te koop in onze museumshop en boekhandels.

Expo van 28/10/2022 t/m 19/02/2023

Een interview met de kunstenaar

Tekeningen van Philip Aguirre y Otegui

Philip Aguirre y Otegui exposeert en schenkt grafisch werk

Vanaf eind oktober toont Philip Aguirre y Otegui zijn grafisch werk en tekeningen in het Museum Plantin-Moretus. We spraken hem toen hij volop bezig was een selectie te maken voor onze expo.