Bladwijzer voor de bomma #impressedbyplantin

door Koen Boyden

"Jaren geleden maakte ik op een spontane manier voor mijn fantastische grootmoeder Margot's 83ste verjaardag (1920-2011) deze retro bladwijzer."

Werkproces en resultaat

Naast mijn praktijk als beeldend kunstenaar schrijf ik wel eens poëzie en sinds kort ook proza. Boeken zijn me dus dierbaar. In de eerste jaren van mijn hogere studies in de beeldende kunsten mocht ik heel wat grafische technieken uitproberen, later verdiepte ik me in actuele kunstvormen. Jaren geleden maakte ik op een spontane manier voor mijn fantastische grootmoeder Margot's 83ste verjaardag (1920-2011) deze retro bladwijzer. Zij kwam zelf uit een schildersfamilie die in de jaren vijfig en zestig democatische schilderijen over heel de wereld verspreide en was het kloppend hart van een grote familie. De beelden uit de houtsnedencollectie van het museum (die ik tijdens mijn studies leerde kennen) hebben onbewust deze creatie beïnvloed.

De bladwijzer (op 3 exemplaren) is gemaakt op basis van een linosnede en werd met beperkte middelen (in zwarte blockprint) met lepel handmatig afgedrukt op crèmekleurig papier. De rode toetsen werden aangebracht met aquarelverf.

Het resultaat is een op Art Nouveau/Jugendstil/Art deco en drukkunst geinspireerde afbeelding in een erg lage oplage, met als enige doel daarmee een specifiek persoon gelukkig te maken op haar verjaardag (zonder andere artistieke aspiraties). Dit is mijn proefexemplaar.

Gebaseerd op deze twee houtblokken: sierinitiaal L en witte boterbloem