foto: Ans Brys

Brief 1 | Het overlijden van Plantijn

uit de expo Brieven van Plantijn

Na Plantijns overlijden op 1 juli 1589 schreef Jan Moretus brieven met het nieuws van Plantijns dood aan verschillende mensen. Zo schreef hij ook deze brief aan Flaminio Garnier op 7 juli 1589.

fragment uit de brief van Jan Moretus aan Flaminio Garnier, 7 juli 1589

Aan de heer Garnier, secretaris van de koning, de 6de juli 1589.

Geachte heer, hoewel ik er niet aan twijfel dat het gerucht met het trieste nieuws van het overlijden van mijn schoonvader Christoffel Plantijn (God geve hem genade) u al bereikt heeft, heb ik geenszins willen of mogen nalaten u te schrijven (denkend aan de grote genegenheid die u hem altijd hebt willen toedragen) over zijn ziekte en de dag van zijn overlijden. Zoals u weet, leed mijn schoonvader al enkele jaren hiervoor aan voortdurende kwalen en lasten die van dag tot dag zijn al zo uitgeput lichaam hebben verzwakt. Nu is hij ziek te bed gebleven sinds de dag van de Heilige Drievuldigheid toen hij van de kerk terugkwam en is bedlegerig gebleven tot de eerste juli. De artsen hebben ons te kennen gegeven dat de kwaal veroorzaakt werd door een opeenstapeling van slijmen aan de rechterzijde in het lichaam. Die hebben er een gezwel doen ontstaan wat hem erge pijnen gaf. Na acht dagen zijn die verminderd en trad er een warme koorts op die het al zo verzwakte lichaam zo heeft belast dat het op geen enkele manier nog langer mogelijk was weerstand te bieden aan die pijnen.

Beluister het fragment

Museum Plantin-Moretus · Brieven van Plantijn | 1 - Het overlijden van Plantijn

Dit fragment werd ingelezen door Riyad Moussaoui, een Antwerpse jongere die vandaag de dag aan zijn toekomst bouwt in deze stad.

We vroegen en kregen medewerking van Habbekrats vzw en de Berchemse school Sint-Willebrord-Heilige Familie.

Een brief uit deze expo

Brieven van Plantijn

Focus-expo

Plantijn was een eersteklas netwerker. Via brieven hield hij contact met vrienden en zakenpartners. Lichten zijn brieven een tip van de sluier op over wat Plantijn écht dacht?