foto: Ans Brys

Brief 4 | Plantijn, drukker van anti-Spaanse pamfletten

uit de expo Brieven van Plantijn

Plantijn slaagde er in om in een politiek zeer woelig en gevaarlijk klimaat stand te houden. Hij laat weten dat hij tegen zijn zin pamfletten moet drukken tégen de Spaanse Koning. Door dat te laten weten aan Spanje maar ook door het feit dat hij zijn eigen logo op de pamfletten gebruikt, bedient hij in feite zowel de Spaanse koning als de nieuwe machthebbers.

fragment uit een brief van Christoffel Plantijn aan Gabriël de Çayas, begin oktober 1579

Wat ik u hierbij stuur, geachte heer, zijn openbare edicten, die mij in naam van de koning op bevel van de Staten opgedragen en gegeven zijn om te drukken. U wenste in uw laatste brief dat u een exemplaar zou worden bezorgd. Het leek noch mij noch mijn vrienden raadzaam de Staten tegen te spreken tenzij ik zou beslist hebben mezelf, mijn bezittingen en mijn gezin ten gronde te richten, ongeveer dadelijk weg te gaan en mijn drukkerij achter te laten. In een gemeenschappelijk besluit met mijn vrienden kwamen we tot de slotsom dat het beter was aan hen te gehoorzamen dan van alle instrumenten beroofd te worden waarmee ik van nut was en nog kan zijn voor de Christelijke gemeenschap.

Beluister het fragment

Museum Plantin-Moretus · Brieven van Plantijn | 4 - Plantijn, drukker van Anti-Spaanse pamfletten

Dit fragment werd ingelezen door Zafira Osorio Ulloa, een Antwerpse jongere die vandaag de dag haar toekomst bouwt in deze stad.

We vroegen en kregen medewerking van Habbekrats vzw en de Berchemse school Sint-Willebrord-Heilige Familie.

Een brief uit deze expo

Brieven van Plantijn

Focus-expo

Plantijn was een eersteklas netwerker. Via brieven hield hij contact met vrienden en zakenpartners. Lichten zijn brieven een tip van de sluier op over wat Plantijn écht dacht?