foto: Ans Brys

Brief 6 | Wrijvingen tussen auteur en uitgever

uit de expo Brieven van Plantijn

De wensen van een auteur lopen niet altijd samen met de intenties van een uitgever. Voor een auteur is het van belang dat zijn werk op de best mogelijk manier wordt uitgegeven, terwijl de uitgever een succesvolle verkoop voor ogen heeft. Wanneer de verwachtingen van een auteur niet overeenkomen met die van de uitgever, leidt dit tot wrijving. Dat was ook af en toe het geval bij auteurs die hun werk bij Plantijn lieten uitgeven.

fragment uit een brief van Christoffel Plantijn aan Franciscus Turrianus, 3 februari 1576

Aan de eerwaarde pater Franciscus Turrianus,

Hoewel ik tot nog toe niet geantwoord heb op uw brief en klachten heb ik toch aan pater Trigoso metterdaad en in woorden bewezen dat we geen fouten hebben gemaakt in de zaken waarvan we beschuldigd worden en dat we alles gedaan hebben wat we konden om u tevreden te stellen voor zover in onze macht lag. Omdat u ons nu lijkt te betichten van gierigheid en dat we ons eigen profijt lijken na te streven zal ik in enkele woorden antwoorden. Ik heb de uitgave van uw boek (en evenmin ooit een ander) niet nagestreefd of op mij genomen om het voor eigen winst te drukken. Nog veel minder heb ik ernaar gezocht, erover gedacht of gewild dat het boek in omvang zou toenemen zodat de koper overbodige kosten zou moeten ophoesten.

Beluister het fragment

Museum Plantin-Moretus · Brieven van Plantijn | 6 - Wrijvingen tussen auteur en uitgever

Dit fragment werd ingelezen door Oualid El Abbadi-Ghallab, een Antwerpse jongere die vandaag de dag aan zijn toekomst bouwt in deze stad.

We vroegen en kregen medewerking van Habbekrats vzw en de Berchemse school Sint-Willebrord-Heilige Familie.

Een brief uit deze expo

Brieven van Plantijn

Focus-expo

Plantijn was een eersteklas netwerker. Via brieven hield hij contact met vrienden en zakenpartners. Lichten zijn brieven een tip van de sluier op over wat Plantijn écht dacht?