Studio Anorak #impressedbyplantin

door An Eisendrath

Studio Anorak ontwierp een reeks kaarten geïnspireerd op de collectie houtsneden en geeft ook drukworkshops in het Museum Plantin-Moretus.

Werkproces en resultaat

Een van de opdrachten was om producten te ontwikkelen voor de nieuwe museumshop. Vanaf het begin wilde ik verder gaan dan de typische artikelen die je in museumshops vindt. Zo ben ik in de bibliotheek van het museum beland en kreeg ik toegang in vier dikke boeken, vol afdrukken van houtsneden van de 16de tot de 18de eeuw. Het was een schat aan illustraties, dikwijls met heel veel detail uitgewerkt. Als een monnik bekeek ik de beelden en noteerde ik de nummers van de afdrukken die me bevielen. Daarna werden de beelden voor me gescand en kon ik er thuis mee aan de slag. Zo hebben we met Kastaar kaartjes, kalenders en andere dingen gemaakt, in allerlei formaten. Het werd een succes, we hebben er zelfs prijzen mee gewonnen.

Daarnaast hebben we de museumshop mogen inrichten en zijn we met op bakfietsen gemonteerde drukpersen de stad ingetrokken om promotie te maken voor het museum. Omdat we in de boeken veel botanische afbeeldingen vonden, kregen we het idee om in de shop zakjes met zaden te verkopen die in de binnentuin van Plantin hadden kunnen groeien. Dankzij een samenwerking met Sanguisorba is dat gelukt. Zo kon je zaden van de oerspinazie en van de ‘echte’ rucola kopen. Dankzij dat project heb ik namelijk ontdekt dat de rucola uit onze winkels dus niet de echte is. In de geschiedenis duiken, constant bijleren, met experten samenwerken… ik vind het allemaal heel cool.

Inspiratie

Geïnspireerd op de houtblokken van vliegen, slakken, egel, handen-wolk-kroon en hand.

Over de maker An Eisendrath (Studio Anorak)

Studio Anorak ontwierp een reeks kaarten geïnspireerd op de collectie houtsneden.

Ik hou van tastbare resultaten. Ik ben grafisch vormgever, vooral bezig met offline drukwerk. Typodruk doe ik ook, daar geef ik workshops in. Als grote liefhebber van typografie was ik al langer zot van het Museum Plantin-Moretus. Toen we in 2016 met het toenmalige Kastaar de opdracht kregen om tal van dingen te realiseren naar aanleiding van de heropening, nam mijn liefde voor het museum alleen maar toe.

website | Facebook | Instagram