Superdruk #impressedbyplantin

door Stoffel Van den Bergh

Superdruk, het voormalige Kastaar, maakte producten voor de museumshop van het Museum Plantin-Moretus en ontwikkelde een drukpers op een fiets waarmee ze workshops gaven.

Werkproces en resultaat

De houtsneden werden in de 16de en 17de eeuw effectief gebruikt om informatie te verspreiden. Ze waren een standaard waar mensen naar opkeken, een soort Wikipedia avant la lettre. Toen ik met die beelden begon te werken, voelde ik die gewichtigheid. Door ze uit hun context te trekken, slaagde ik erin om er toch hedendaagse, toegankelijke en leuke beelden van te maken. Alsof de zwaarte er vanaf werd getrokken. Dat was heel fijn om te doen. Ik vind het heel chique dat de beelden nu makkelijk en vrij beschikbaar zijn. Het is een geweldige inspiratiebron, niet alleen voor ontwerpers, maar ook voor bijvoorbeeld studenten en onderzoekers. Tegelijk hoop ik dat de beelden hun waarde behouden en dat ze niet vrijblijvend gebruikt worden. Het zou fijn zijn mocht iedereen er doordacht mee omgaan, met aandacht voor het verhaal erachter. Ik vind het proces minstens even belangrijk als het eindresultaat. Pas dan heb je iets bijzonders, iets om te koesteren en te bewonderen.

In mijn archief heb ik nog veel scans zitten. Ik heb er al vaak naar teruggegrepen. Niet voor grote, commerciële opdrachten, dat zou bijna als blasfemie aanvoelen.

Niet alleen de houtsneden hebben me geïnspireerd, ook van de ondernemersgeest van Plantin en Moretus heb ik iets geleerd. Om ervoor te zorgen dat mijn atelier meer is dan louter een drukkerij, ga ik heel veel creatieve samenwerkingen aan. Met Supercollect nodigen mijn kompaan Bart en ik andere vormgevers uit om in het atelier op een ambachtelijke manier limited editions te creëren die we online verkopen. Daarnaast hebben we met andere type-aficionado’s Antwerp Type Society opgericht, een collectief dat gepassioneerd is door typografie. We organiseren filmavonden, lezingen en workshops. De typewalk is een geleide wandeling door Antwerpen langs interessante typografieën en binnenkort willen we een festival organiseren. Oude ambachten combineren met moderne technieken, dat wil ik blijven doen. En daar is de collectie houtsneden van Museum Plantin-Moretus een uitstekende inspiratiebron voor.

Inspiratie

Gebaseerd op onder andere deze houtblokken: sierpompoen, emblematische voorstelling, militaire illustratie.

Over de maker Stoffel Van den Bergh

Ik heb een drukatelier, genaamd Superdruk. Voorheen gekend onder de naam Kastaar. Hier geef ik workshops, verzorg ik artisanaal drukwerk en werk ik als grafisch vormgever. Ik was heel vereerd toen we in 2016 de kans kregen om met de illustraties van houtsneden van Museum Plantin-Moretus aan de slag te gaan. Wat me meteen opviel waren de fantasierijke en vaak absurde prenten die in het toenmalige wereldbeeld pasten. Met die vervormde realiteit was het interessant om aan de slag te gaan. De beelden spraken me aan omdat ze niet hedendaags zijn en omdat ze vreemde kronkels en denkpatronen bevatten.

website | Facebook | Instagram