zeemonster op kaart van Ortelius

Twee internationale wetenschappers krijgen reisbeurs naar Antwerpen (2022-2023)

Voor de vierde keer al krijgen twee buitenlandse onderzoekers een reisbeurs om naar Antwerpen te komen voor hun onderzoek naar de geschiedenis van het gedrukte boek.

05.10.2022

In 2018 lanceerden de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience en het Museum Plantin-Moretus, met steun van de Stichting Nottebohm en het Dotatiefonds voor Boek en Letteren, dit programma voor buitenlandse onderzoekers om het onderzoek naar de geschiedenis van het gedrukte boek in Antwerpen te stimuleren.

Audrey Morvan

portretfoto van Audrey Morvan (Université de Bretagne Occidentale

Audrey Morvan (Université de Bretagne Occidentale) doet onderzoek naar de papierhandel tussen de Nederlanden en Bretagne in de late middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. Tijdens haar onderzoek naar de Bretoense papierproductie, op basis van de watermerken in het papier van gedrukte boeken, merkte ze op dat veel van dat papier uit de Nederlanden afkomstig was. Over de export van papier uit onze contreien is in de literatuur weinig informatie te vinden. Daarnaast wil Audrey onderzoeken of er ook papier uit Bretagne in de Nederlanden gebruikt is. Haar onderzoek focust dus op een materieel aspect van boeken dat bij digitalisering niet wordt meegenomen: de watermerken van het papier, die pas zichtbaar worden door gebruik te maken van een lichttafel.

Kathryn Ffion Davies

portretfoto van Kathryn Ffion Davies (Courtauld Institute of Art)

Het onderzoek van Kathryn Ffion Davies (Courtauld Institute of Art) gaat over monsters – meer bepaald de manier waarop monsters, duivels en monsterachtige creaturen voorkwamen in de Antwerpse boek- en prentcultuur tussen 1566 en 1600, de periode van de Beeldenstorm, de Calvinistische republiek, de Val van Antwerpen en het herstel van het katholieke, Spaanse gezag. Daarbij zal Kathryn kijken naar de wisselwerking tussen afbeeldingen van monsters en horror in wetenschappelijke werken (zeemonsters in atlassen, skeletten in anatomische werken, …) en hun tegenhangers in politieke en theologische pamfletten. Het laat-zestiende-eeuwse Antwerpen is daarbij een uitstekende casus, als brandpunt van de godsdienst- en burgeroorlog enerzijds maar ook als innovatief centrum van boek- en prentkunst.

Binnenkort komen ook de onderzoekers die vorig jaar door de jury geselecteerd werden naar Antwerpen: Timothy Twining onderzoekt het functioneren van de Plantijnse uitgeverij in de jaren na de dood van Christoffel Plantin, terwijl René Lommez Gomes focust op het boek van een Antwerpse diamantslijper die in Portugal woonde maar in 1729 in Antwerpen een boek in het Portugees liet drukken over de chemische samenstelling en toepassing van verschillende soorten verven en vernissen.