Rijke verzameling manuscripten
In de zestiende eeuw verzamelde Christoffel Plantin ‘vroege’ handschriften met bijbelse en klassieke teksten. Met kleurrijke initialen en subtiele randversieringen zijn ze een lust voor het oog. In het midden van de zeventiende eeuw werd de verzameling uitgebreid met enkele mooi verluchte Parijse bijbels, missalen en getijdenboeken. De handschriften met miniaturen waren afkomstig uit heel Europa.
De collectie van Balthasar II Moretus groeide uit tot een bibliofiele schatkamer. Ook de laatste generatie Moretussen verrijkte de verzameling. Vanaf de late achttiende eeuw werden verluchte handschriften beschouwd als uitzonderlijke kunstwerken uit een exotisch, middeleeuws verleden.
Collectie met topstukken
De schitterende, tweedelige Boheemse ‘Wenceslas Bijbel’, de Kronieken van Froissard en enkele mooie getijdenboeken uit de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden vormen de kroonjuwelen uit de collectie.
Rijk geïllustreerde catalogus
Lieve Watteeuw en Catherine Reynolds onderzochten voor Illuminare (het ‘Centre for the Study of Medieval Art’ aan de KU Leuven) en het Museum Plantin-Moretus de verluchte Middeleeuwse handschriften, gaande van de 9de tot 15de eeuw. De onderzoeksters gaven de werken een juistere datering en wezen ze toe aan specifieke ateliers of kunstenaars.
De resultaten van het kunstwetenschappelijk onderzoek zijn gebundeld in een rijk geïllustreerde catalogus: Lieve Watteeuw & Catherine Reynolds, Catalogue of Illuminated Manuscripts. Museum Plantin Moretus, Corpus of Illuminated Manuscripts 19, Illuminare, Research Centre for Medieval Art (KU Leuven), ed. by Jan Van der Stock, Peeters Publishers, London-Leuven-Walpole, 2012.