De droom van Christoffel

Een boek over Plantijn voor wie niet goed Nederlands kan. Dat is ‘De droom van Christoffel’, speciaal geschreven voor startende lezers. In een eenvoudige taal met vlotte teksten van leescoach Ilona Plichart, en sprekende foto’s van topfotograaf Jimmy Kets.

‘De droom van Christoffel’ kwam uit in 2016 bij Uitgeverij Vrijdag. Het beeldboek vertelt over de jonge vrouw Salwa, die geboeid is door prachtige letters en mooie krullen. Ze vindt inspiratie in het leven en werk van Christoffel Plantijn.

Dromen in eenvoudige taal

Het boek is geschreven voor lezers die starten met lezen: jongeren en volwassenen die Nederlands leren lezen en schrijven, en leerlingen uit OKAN- en BuSO-klassen. ‘De droom van Christoffel’ laat hen kennismaken met het bijzondere verhaal van Christoffel Plantijn en met zijn beroemde uitgeverij.

Een mooie boodschap

Tegelijk heeft het beeldboek een mooie boodschap. ‘De droom van Christoffel’ gaat over dromen. Dromen over een mooie toekomst, zelfs als je de taal van je nieuwe stad nog niet volledig kent. Het geeft de lezers motivatie en geloof: dromen mag, volhouden is soms nodig. De beelden zeggen vaak meer dan wat in de tekst staat. Ze prikkelen de fantasie en nodigen de lezers uit hun eigen verhaal te maken bij de tekst.

Meer dan boeken alleen

Het project is meer dan een boek alleen. Auteur Ilona Plichart bezoekt ook nu nog regelmatig klassen. Ze leest voor uit het boek en gaat met de cursisten aan de slag over dromen. Tegelijkertijd ontwikkelde SamenLezen extra lesmateriaal voor leerlingen, leerkrachten en leesbegeleiders.

‘Doe het zelf’-pakket van SamenLezen

Tijdens de Jeugdboekenmaand maart 2020 werden 36 klasgroepjes (12-15 j) uit Antwerpse scholen uitgenodigd om te SamenLezen in vijf musea. Onder andere in het Museum Plantin-Moretus. Bibliotheekmedewerkers en vrijwilligers trakteerden de leerlingen op een mooi verhaal en een passend gedicht. Aansluitend volgde een korte rondleiding. Halverwege maart 2020 moest dit project opgeschort door de coronacrisis. Als alternatief ontwikkelde SamenLezen ‘doe het zelf’-pakketten, dat je hieronder kunt downloaden.

Aan de slag

Bekijk het materiaal voor de leerkracht en de leerling hier