Portret van een oude vrouw, Jacob Jordaens

Een nieuwe aanwinst voor het Prentenkabinet: 5 bijzondere tekeningen uitgelicht

Ons Prentenkabinet groeide onlangs aan met een mooie verzameling van wel 125 tekeningen uit vooral de 16de tot 18de eeuw, gemaakt door kunstenaars uit de Zuidelijke Lage Landen, de meeste uit Antwerpen. We lichten vijf bijzondere tekeningen uit.

Begin 2023 verwierven we de tekeningencollectie van de Antwerpse verzamelaar Cécile Kruyfhooft. Een mooie verzameling van wel 125 tekeningen uit vooral de 16de tot 18de eeuw, gemaakt door kunstenaars uit de Zuidelijke Lage Landen, de meeste uit Antwerpen. Bekende kunstenaars zoals Rubens, Jordaens of Teniers, en ook prachtige en zeldzame tekeningen van minder gekende kunstenaars zoals Paolo Fiammingo, Lambert van Noort, Cornelis de Wael, Pieter Soutman en Cornelis Schut. We lichten vijf bijzondere tekeningen uit.

Anoniem, herwerkt door Peter Paul Rubens, 'De castratie van Uranus'

De castratie van Uranus, Peter Paul Rubens

Rubens verzamelde niet alleen tekeningen, soms verbeterde hij die ook. Dat deed hij bijvoorbeeld met deze tekening van een anonieme 16de-eeuwse Italiaanse kunstenaar, een kopie van een fresco van Polidoro da Caravaggio. Met bruine gewassen inkt en dekkende waterverf gaf Rubens extra volume aan de lichamen om de voorstelling aan zijn barokke smaak aan te passen. Het verbeteren van tekeningen was in die tijd een uitzonderlijke praktijk.

Michiel Coxcie, 'De oprichting van de koperen slang'

De oprichting van de koperen slang, Michiel Coxcie

Van kunstschilder Michiel Coxcie zijn er niet veel tekeningen gekend, dat maakt dit werk zo bijzonder. Deze mooi afgewerkte tekening is het ontwerp van het middenpaneel van een triptiek die vandaag in het Maagdenhuis te bewonderen is.

Coxcie is 'de Vlaamse Rafael': hij had de renaissancekunst in Italië bestudeerd en bracht de Italiaanse vormentaal naar het noorden. Je merkt de invloed van Michelangelo in de naakte mannenlichamen. Het gevecht met de slang verwijst naar het toen populaire motief van de herontdekte Lacoöngroep. Dit is de eerste tekening van Michiel Coxcie in onze collectie.

Jan Wierix, 'Adam en Eva in het aards paradijs'

Adam en Eva in het aards paradijs, Jan Wierix

Soms maakte graveur Jan Wierix ook tekeningen waarin hij met fijne arceringen de stijl van zijn prenten imiteert. Dat is het geval voor dit mooie en bijzondere werk. De vreemde dieren die Adam en Eva omringen, ontleende de kunstenaar aan andere kunstwerken, o.a. van Jeroen Bosch.

Opmerkelijk is dat Jan Wierix deze 'special edition' tekende op duur luxueus perkament. Perkament is fragiel, verkleurt snel en is moeilijk te bewaren. Deze tekening is desondanks uitzonderlijk goed bewaard en daarom een prachtige toevoeging aan de collectie.

Jacob Jordaens, 'Portret van een oude vrouw'

Portret van een oude vrouw, Jacob Jordaens

Jacob Jordaens maakte deze kopstudie, naar levend model, voor een plafondschildering in zijn huis. Dat is ook te merken aan het perspectief in deze tekening. Het finale beeld is duidelijk bedoeld om van beneden naar boven te bekijken.

Voor deze tekening gebruikte Jordaens, zoals wel vaker, de combinatie van rood en zwart krijt, die de zachtheid van de huid goed benadrukt. Het Museum Plantin-Moretus had tot nog toe weinig voorbeelden van deze techniek in huis. Ook in dit opzicht is dit werk dus een bijzondere aanwinst.

Lodewijk de Vadder, 'Holle weg'

Holle weg, Lodewijk de Vadder

Kijk met hoeveel precisie, hoe zacht en verfijnd dit Brusselse landschap is getekend. De 17de-eeuwse landschapsschilder Lodewijk de Vadder ging vaak schetsen in het Zoniënwoud. Maar deze tekening is zo mooi uitgewerkt dat het een echt kunstwerk op zich is.

Opvallend is dat de Vadder de tekening uitvoerde in heel fijne penseelstreken op papier. De holle weg lijkt ook naar het leven getekend. Zonder hierbij het landschap te idealiseren of te componeren, zoals zijn voorgangers graag deden.

Adopteer een kunstwerk

De verwerving van de tekeningencollectie van Cécile Kruyfhooft betekent een enorme verrijking van onze collectie.

Om onze collectie te blijven aanvullen, verwelkomen we graag nieuwe sponsors, als privé-persoon of onderneming. Word sponsor en adopteer één of meerdere kunstwerken van onze collectie. U helpt het museum mee te bewaren voor de toekomst, en u krijgt er zelf ook veel voor terug.

Bewonder de tekeningen in onze nieuwe tentoonstelling

Van 17 november tot 18 februari 2024 toont het Museum Plantin-Moretus de 100 mooiste oude tekeningen uit Vlaamse collecties.

In de tentoonstelling zijn ook drie tekeningen uit deze nieuwe aanwinst opgenomen, waaronder de door Rubens herwerkte tekening 'De castratie van Uranus en 'De oprichting van de koperen slang' van Michiel Coxcie.

Van crabbelinge tot carton

Tekeningen van Bruegel tot Rubens

Met deze tentoonstelling toont het Museum Plantin-Moretus de 100 mooiste oude tekeningen uit Vlaamse collecties. Het geheel vormt een verbluffend én representatief overzicht van de tekenkunst in onze contreien in de 16de en 17de eeuw.