Overslaan en naar de inhoud gaan
Rozentuin, Frieda Van Dun (graveur) & Rudolf Broulim (drukker) Rozentuin, Frieda Van Dun (graveur) & Rudolf Broulim (drukker)

Rudolf Broulim schenkt overzicht lithografische technieken

Heel zijn leven specialiseerde kunstenaar-meesterdrukker Rudolf Broulim (Praag, 1943) zich in druktechnieken en lithografie. Hij schenkt een selectie van 39 lithografieën aan het Prentenkabinet.

Passie voor lithografie

Rudolf Broulim: 'Drukken is mijn passie. Mijn hele loopbaan heb ik gewijd aan grafische technieken, vooral lithografie. Deze artistieke druktechnieken bieden vele mogelijkheden bij de realisatie van grafische projecten. Ik heb in die vele jaren een interessante collectie prenten en afdrukken verzameld: resultaten van de samenwerking met andere kunstenaars, en werken van mijn studenten, onder mijn begeleiding.'

‘Intussen ben ik een aantal jaren gepensioneerd en heb ik tijd om mijn archief te ordenen. Daarbij dacht ik: misschien is het wel interessant om uit deze verzameling een selectie te maken voor het Prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus. Dat is voor mij de juiste plek. Ik ben heel blij dat het museum mijn schenking aanvaardt, zodat de prenten er komende generaties kunnen inspireren. Veel beter dan verborgen te liggen in een gesloten kast.’

 

Revival van de grafiek

‘Ik heb mijn kennis altijd graag doorgegeven, op school, in mijn atelier en tijdens workshops en demonstraties. Ik gaf ook een workshop in China, aan de Academie van Tianjin. In het Verre Oosten was de kunst van de lithografie bijna verdwenen, gelukkig kent die de laatste jaren een fikse revival. Ondanks de opkomst van nieuwe instrumenten zoals digitale technieken merk ik ook hier opnieuw een groeiende interesse voor grafiek.’

 

Voor Rudolf, Maurice Wyckaert & Rudolf Broulim

Voor Rudolf, Maurice Wyckaert & Rudolf Broulim

‘Daarom vind ik deze schenking zo belangrijk. Ik stel deze selectie uit mijn verzameling graag ter beschikking aan jonge kunstenaars en liefhebbers zodat deze prenten ook nieuwe generaties kunnen inspireren. De selectie omvat een dertigtal prenten: werken die ik zelf heb gedrukt of onder mijn begeleiding zijn gerealiseerd in mijn atelier of op de RHoK-academie, de school waar ik lesgaf.’

 

Overzicht van verschillende technieken

‘Ik heb voor mijn schenking vooral voorbeelden van verschillende litho-technieken bij elkaar gezocht. Van werk met zeer fijne lijntjes tot prenten met massieve partijen. De mogelijkheden van lithografie zijn onbeperkt: elke kunstenaar vindt wel een manier om zich te uiten. De selectie biedt een mooi overzicht van wat lithografie allemaal kan. Er zijn oudere werken bij uit de jaren 80, tot recenter werk van een aantal jaren geleden.’

‘Lithografie is heel authentiek. Het is een ambacht waarin je kan groeien, maar zelfs dan blijven er altijd toevalligheden en accidentjes. Je werkt uiteindelijk met natuurlijk materiaal. Niets is perfect, dat maakt het zo uniek. Dat is ook een groot verschil met digitale prints waarop alles identiek en reproduceerbaar is.’

Zonder titel (Eva Janošková & Rudolf Broulim) en Zonder titel (Jean Bilquin & Rudolf Broulim)

Zonder titel, Eva Janošková & Rudolf Broulim
Zonder titel, Jean Bilquin & Rudolf Broulim

Blij met zo'n genereuze schenking

Marijke Hellemans, conservator Prentenkabinet: ‘Wij zijn heel blij met deze genereuze schenking. De collectie van het Prentenkabinet bevat een uitgebreide verzameling moderne grafiek. De selectie lithografieën van Rudolf Broulim is daar een waardevolle aanvulling op. Zowel uit artistiek oogpunt als vanuit het perspectief van het gebruik van verschillende lithografische technieken is deze schenking een prachtige aanwinst voor onze collectie.’

'We hebben samen meerdere verkennende gesprekken gehad: in de leeszaal, bij een toevallige ontmoeting op een kunstevent en bij Rudolf thuis. Wat mij daarbij opviel, is hoe zorgvuldig hij zijn prentencollectie bewaart en ermee omgaat. Deze 39 prenten heeft hij heel bewust en secuur uit zijn kunstcollectie uitgekozen, om zoveel mogelijk verschillende lithografische technieken te tonen. Mooi om zien was hoe hij zich heel precies herinnert hoe elk apart werk tot stand kwam, in teamwerk met de ontwerper-kunstenaar.

 

Veilig in het Prentenkabinet

Rudolf Broulim: ‘Ik ken het Museum Plantin-Moretus al heel lang en ben er vaak geweest. Elke persoon die in ons atelier op visite kwam, nam ik altijd mee naar het museum. Het is echt een kleine tempel van al wat is gebeurd in de boekdrukkunst, en dat allemaal in mijn stadje Antwerpen.’

‘Ook het vernieuwde Prentenkabinet is een droomplek. Ze hebben alle moderne mogelijkheden om op de juiste manier met de enorme collectie prenten om te gaan, zodat zoveel mogelijk mensen die kunnen bewonderen. Het doet me goed te weten dat mijn werken er veilig zijn en goed worden bewaard. Ik vind het ook fijn dat ze worden toegevoegd aan de waardevolle collectie met werk van grafici en andere kunstenaars die de weg vonden naar het museum.’

Zonder titel, Rudi Pince (graveur) & Rudolf Broulim

Zonder titel, Rudi Pince (graveur) & Rudolf Broulim

Bekijk ook

Onze schenkers

Het Museum Plantin-Moretus leunt op de continue generositeit van schenkers en dankt alle schenkers - ook alle private schenkers die anoniem wensen te blijven - voor de vrijgevige steun of voor het ter beschikking stellen van belangrijke collectiestukken. Maak kennis met enkele recente schenkers.

Word Schenker

Steun met een gift, schenking of nalatenschap

Iedere gift, iedere schenking - hoe klein ook - is meer dan welkom! Geef aan Museum Plantin-Moretus en word mecenas!

Een legaat, meer dan een steuntje in de rug

Veel mensen dragen het Museum Plantin-Moretus een warm hart toe en steunen ons bij het behoud en de verdere uitstraling van deze uitzonderlijke site en collectie. Dat gebeurt door zich actief in te zetten als vrijwilligers, als vriend van het museum of door financiële steun in het kader van een project of door een schenking of legaat.

Museum Plantin-Moretus

Unesco werelderfgoed

Slogan icons

Meld je aan voor de nieuwsbrief